IMRAN BIN HITTON
April 14, 2019
Namanya Ibn Zobyan As-Sudusi Al-Basri , merupakan salah seorang ulama terbilang akan tetapi juga merupakan antara pemimpin Khawarij. (meninggal tahun 84 H)
Beliau adalah Abu SamakImran bin Hitton bin Zibyan As-Sudusi As-Syaibani Al-Wa-ili. Beliau membesar di Basroh. Beliau banyak menuntut ilmu dan hadis tetapi kemudiannya menganut fahaman Khawarij. Beliau pernah bertemu sahabat nabi dan meriwayatkan daripada mereka. Beliau mengambil hadis daripada Aisyah binti Abu Bakar, Abu Musa Al-Asy'ari dan Ibn Abbas. Daripada beliau pula, berguru pula tokoh-tokoh lain seperti Ibn Sirin, Qotadah dan Yahya bin Abi Kathir. ِImam Bukhari sendiri mengambil riwayat yang ada Imaran bin Hitton.
Ibn Hajar memberi alasan kenapa Imam Bukhari menyebut hadisnya . Itu adalah riwayat ya g diambil sebelum Imran bin Hitton menjadi seorang khawarij.
Imran bin Hitton juga perawi yang dianggap Tsiqah oleh al-'Ajli. Katanya :Orang Basrah yang Tsiqah. Abu Daud berkata: Di kalangan ahli bid'ah, yang paling benar dalam kata-kata adalah golongan Khawarij. Perkataan Qotadah dalam tahzibul kamal: Imran bin Hitton tidak ada tohmahan dalam hadis.
*Tahzibul Kamal adalah kitab rijal karya Al-hafiz Al-Mizzi
Rujuk: fnoor
Malangnya, dari ulama sunnah, beliau bertukar menjadi seorang Khawariji, bahkan tega mengungkap Syair memuji pembunuh Saidina Ali iaitu Abdul Rahman bin Muljam.
Kenapa boleh jadi sampai demikian??
Catatan menyebutkan bahawa puncanya adalah kerana kesilapannya memilih isteri. Beliau telah menikahi seorang wanita berfahaman Khawarij yang menyimpan dendam kepada saidina Ali kerana keluarganya terbunuh di Nahrawan. Tujuannya menikahi wanita itu adalah dengan harapan dapat mengubah wanita ke jalan yang betul, akan tetapi, perkara sebaliknya yang berlaku. Dia pula yang ditukar menjadi pendendang pemikiran Khawarij.
Imran bin Hitton menjadi buruan Hajjaj lalu dia lari ke Syam. Hajjaj menghantar surat kepada Abdul Malik mengenai Imrah bin Hitton yang lari ke Syam. maka, Abdul malik pun mahu menangkapnya juga. Tetapi dia segera lari pula dari satu wilayah ke wilayah lain hingga sampai Oman. Dia sentiasa diburu dan lari sehinggalah dia mati dalam persembunyian.
Ibn Hajar memberi alasan kenapa Imam Bukhari menyebut hadisnya . Itu adalah riwayat ya g diambil sebelum Imran bin Hitton menjadi seorang khawarij.
Imran bin Hitton juga perawi yang dianggap Tsiqah oleh al-'Ajli. Katanya :Orang Basrah yang Tsiqah. Abu Daud berkata: Di kalangan ahli bid'ah, yang paling benar dalam kata-kata adalah golongan Khawarij. Perkataan Qotadah dalam tahzibul kamal: Imran bin Hitton tidak ada tohmahan dalam hadis.
*Tahzibul Kamal adalah kitab rijal karya Al-hafiz Al-Mizzi
Rujuk: fnoor
Malangnya, dari ulama sunnah, beliau bertukar menjadi seorang Khawariji, bahkan tega mengungkap Syair memuji pembunuh Saidina Ali iaitu Abdul Rahman bin Muljam.
Kenapa boleh jadi sampai demikian??
Catatan menyebutkan bahawa puncanya adalah kerana kesilapannya memilih isteri. Beliau telah menikahi seorang wanita berfahaman Khawarij yang menyimpan dendam kepada saidina Ali kerana keluarganya terbunuh di Nahrawan. Tujuannya menikahi wanita itu adalah dengan harapan dapat mengubah wanita ke jalan yang betul, akan tetapi, perkara sebaliknya yang berlaku. Dia pula yang ditukar menjadi pendendang pemikiran Khawarij.
Imran bin Hitton menjadi buruan Hajjaj lalu dia lari ke Syam. Hajjaj menghantar surat kepada Abdul Malik mengenai Imrah bin Hitton yang lari ke Syam. maka, Abdul malik pun mahu menangkapnya juga. Tetapi dia segera lari pula dari satu wilayah ke wilayah lain hingga sampai Oman. Dia sentiasa diburu dan lari sehinggalah dia mati dalam persembunyian.
Dia seorang penyair. Antara syairnya adalah syair yang memuji Abdul Rahman bin Muljam, pembunuh Saidina Ali.
Syairnya:
يَا ضَرْبَةً مِنْ تَقِيَ مَا أَرَادَ بِهَا * * * إلاَّ لِيَبْلُغَ مِنْ ذِي العَرْشِ رِضْوَانا
إنِّي لأَذْكُرُهُ حيناً فَأَحْسَبُهُ * * * أَوْفَى البَرِيَّةِ عِنْدَ الله مِيزَانا
إنِّي لأَذْكُرُهُ حيناً فَأَحْسَبُهُ * * * أَوْفَى البَرِيَّةِ عِنْدَ الله مِيزَانا
Wahai pukulan sang bertakwa yang kehendaknya tiada lain
Kecuali mencari redha Tuhan pemilik Arasy
Aku akan mengungatinya satu hari lalu aku kira
dia telah mememenuhkan mizan kebaikannya di sisi Allah
Syair memuji Abdul Rahman bin Muljam ini telah dibalas oleh ramai ulama lain pula. Antara apa yang diungkapkan oleh Muhammad bin Ahmad At-Tobib:
يا ضربة من غَدُور صار ضاربها *** أشقى البـرية عند الله إنسانا
إذا تفكّرتُ فيه ظَـلْتُ ألعنه *** وألعن الكلب عمران بن حطانا
Aduhai pukulan daripada si pengkhianatإذا تفكّرتُ فيه ظَـلْتُ ألعنه *** وألعن الكلب عمران بن حطانا
Sang pemukulnya itu menjadi manusia yang palinmg derhaka di sisi Allah
Bila aku terfikir mengenainya, aku menjaid sentiasa melaknatinya
aku pun melaknat juga si anjing Imran bin Hitton.
Qadhi Abu Toyyib Tohir bin Abdullah As-Syafie pula mengungkapkan syair balas kepada Imran bin Hitton:
إني لأبرأ مما أنت قائله ** عن ابن ملجمٍ الملعونِ بهتانا
يا ضربة من شقي ما أراد بها ** إلا ليهدم للإسلام أركانا
إني لأذكره يوماً فألعنه ** دنيا، وألعن عمراناً وحِطَّانا
عليه ثم عليه الدَّهْر متصلاً ** لعائن الله إسراراً وإعلانا
فأنتما من كلاب النار جاء به ** نص الشريعة برهاناً وتبيانا
Sesungguhnya aku berlepas diri daripada apa yang kau ucapkan
cerita bohong mengenai Ibn Muljam yang terlaknat
Aduhai itulah pukulan sang celaka y tujuannya tidak lain
Kecuali mahu merobohkan sendi-sendi Islam
Sesungguhnya aku bila mengingatinya dalam hari-hariku, aku pun melaknatnya sepenuh dunia
Kulaknati juga Imran bin Hitton
Atasnya sepanjang masa yang bersambung-sambung
mendapat laknat Allah secara tersembunyi atau terang-terangan
Kamu berdua adalah anjing neraka
telah jelaslah nas syarak sebagai dalil dan penjelasan.
Ada lagi syair lain yang membalas Syair sesat Imran bin Hitton:
قل لابن ملجم والأقدار غالبة * * * هدمت ويلك للإسلام أركانا
قتلت أفضل من يمشي على قدم * * * وأول الناس إسلاماً وإيمانا
وأعلم الناس بالقرآن ثم بما * * * سن الرسول لنا شرعاً وتبيانا
صهر النَّبي ومولاه وناصره * * * أضحت مناقبه نوراً وبرهانا
وكان منه على رغم الحسود له * * * مكان هارون من موسى بن عمرانا
ذكرت قاتله والدمع منحدر * * * فقلت: سبحان رب العرش سبحانا
إني لأحسبه ما كان من بشر * * * يخشى المعاد ولكن كان شيطانا
أشقى مراد إذا عدت قبائلها * * * وأخسر الناس عند الله ميزانا
كعاقر الناقة الأولى التي جلبت * * * على ثمود بأرض الحجر خسرانا
قد كان يخبرهم أن سوف يخضبها * * * قبل المنية أزمانا فأزمانا
فلا عفا الله عنه ما تحمله * * * ولا سقى قبر عمران بن حطانا
لقوله في شقي ظل مجترما * * * ونال ما ناله ظلماً وعدوانا
يا ضربة من تقى ما أراد بها * * * إلا ليبلغ من ذي العرش رضوانا
بل ضربة من غوى أوردته لظى * * * فسوف يلقى بها الرحمن غضبانا
كأنه لم يرد قصداً بضربته * * * إلا ليصلى عذاب الخلد نيرانا
قتلت أفضل من يمشي على قدم * * * وأول الناس إسلاماً وإيمانا
وأعلم الناس بالقرآن ثم بما * * * سن الرسول لنا شرعاً وتبيانا
صهر النَّبي ومولاه وناصره * * * أضحت مناقبه نوراً وبرهانا
وكان منه على رغم الحسود له * * * مكان هارون من موسى بن عمرانا
ذكرت قاتله والدمع منحدر * * * فقلت: سبحان رب العرش سبحانا
إني لأحسبه ما كان من بشر * * * يخشى المعاد ولكن كان شيطانا
أشقى مراد إذا عدت قبائلها * * * وأخسر الناس عند الله ميزانا
كعاقر الناقة الأولى التي جلبت * * * على ثمود بأرض الحجر خسرانا
قد كان يخبرهم أن سوف يخضبها * * * قبل المنية أزمانا فأزمانا
فلا عفا الله عنه ما تحمله * * * ولا سقى قبر عمران بن حطانا
لقوله في شقي ظل مجترما * * * ونال ما ناله ظلماً وعدوانا
يا ضربة من تقى ما أراد بها * * * إلا ليبلغ من ذي العرش رضوانا
بل ضربة من غوى أوردته لظى * * * فسوف يلقى بها الرحمن غضبانا
كأنه لم يرد قصداً بضربته * * * إلا ليصلى عذاب الخلد نيرانا
0 comments:
Post a Comment