CARI KANDUNGAN BLOG

Keistimewaan dan kelemahan tafsir At-Tobari?

April 20, 2023

Sesiapa yang menela'ah kitab tafsir At-Tobari akan mendapati ia mempunyai ciri-ciri berikut:


1) Disebutkan di dalamnya aspek bahasa, bentuk-bentuk i'rab dan juga didatangkan syair-syair sebagai dalil.


2) Ada pentarjihan di antara pandangan-pandangan pelbagai yang dibawakan.


3) Menyatakan pendapat At-Tobari sendiri dalam penafsiran secara jelas dan tersendiri serta dibawakan hujahan dalil dari Quran, hadis atau bahasa Arab.


Kelemahan kitab tafsir At-Tobari (Menurut kritikan Al-Ghimari dalam kitabnya bid'u at-tafasir:


1) Kecenderungan At-Tobari untuk mendaifkan beberapa qiraat. Seolah-olah at-tobari beranggapan bahawa Qiraat yang pelbagai itu adalah cetusan akal daripada para qurra'. Padahal ia adalah manqul daripada rasulullah SAW. Maka tidak seharusnya didaifkan mana-mana qiraat dalam qiraat yang 7.



2) Kecenderungan At-Tobari mengambil riwayat israiliyyat dan memasukan ke dalam tafsirnya seperti riwayat mengenai ujian ke atas nabi Ayyub, nabi Daud dan nabi Sulaiman.Demikian pendapat yang mengatakan nabi yang disembelih oleh nabi Ibrahim adalah Ishak. Ditambah pula dengan kisah Harut dan Marut, Syaddad bin 'Ad dan anaknya Iram serta kisah Auj bin Unuq.

Masalah pengambilan riwayat Israiliyyat ini bukan sahaja oleh At-Tobari, tetapi juga menjangkiti ramai ulama mufassirin lain.


Rujuk: Bid'uttafasir oleh Abdullah Muhamamd As-Sodiq Al-Ghimari

1 comments:

Online Quran Academy February 23, 2024 at 5:57 PM  

Your analysis of At-Tobari's interpretation sheds light on both its strengths and weaknesses, providing valuable insights for scholars and students of Tafsir. As the founder of QAF Quran Academy a platform dedicated to promoting Quranic education, I appreciate your thoughtful examination of this important topic. Your article contributes significantly to our understanding of Tafsir methodologies and encourages critical engagement with classical interpretations of the Quran.

Post a Comment

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP