CARI KANDUNGAN BLOG

Tiada Rasul Selepas Yusuf Wafat?

April 29, 2024

Allah SWT berfirman dalam Surah Ghafir, ayat 34:


وَلَقَدْ جَاءَكُمْ يُوسُفُ مِن قَبْلُ بِالْبَيِّنَاتِ فَمَا زِلْتُمْ فِي شَكٍّ مِّمَّا جَاءَكُم بِهِ ۖ حَتَّىٰ إِذَا هَلَكَ قُلْتُمْ لَن يَبْعَثَ اللَّهُ مِن بَعْدِهِ رَسُولًا ۚ كَذَٰلِكَ يُضِلُّ اللَّهُ مَنْ هُوَ مُسْرِفٌ مُّرْتَابٌ


Ayat ini menceritakan perihal oran Mesir yang telah dianugerakan Yusuf sebagai nabi yang membawa mukjizat dan keterangan buat mereka. Yusuf bin Yaakob adalah seorang Rasul yang diutuskan sebelum Musa dan dia menjabat posisi sebagai Aziz Mesir. Kaum Qibti mentaatinya sebagi Aziz Mesir dan bukan sebagaiu Rasul. Mereka tidak benar-benar yakin dengan ajaran yang dibawa nabi Yusuf.

Bila Yusuf sudah wafat, mereka pun rasa bebas daripada Kerasulan Yusuf itu dan mengatakan bahawa setelah itu tiada lagi Rasul Allah.

Nabi Yusuf hidup selama 130 tahun dan bila dia meninggal, dia tidak meninggalkan zuriat. Kerana itu, orang di Mesir pun kata kenabian dan kerasulan telah terputus disebabkan nabi Yusuf tiada pewaris. Sangka mereka kerasulan itu adalah barang pusaka warisan dari ayah ke anak dan sterusnya. Maka sangkaan itu adalah sangkaan buruk kepada Allah SWT.

Kata Imam As-Sa'di dalam tafsirnya, Yusuf dalam ayat adalah Nabi Allah Yusuf bin Yaakob alaihimassalam.


Kata Ibn Abbas, Yusuf yang dimaksudkan dalam ayat ialah Yusuf bin Afra'im bin Yusuf bin Ya'akob dan menjadi nabi untuk kalangan Bani Israil selama 20 tahun.

An-Nuqqasy meriwayatkna perkataan Ad-Dhohak, bahawa Yusuf tersebut adalah seorang Rasul dari bangsa Jin untuk Bani Israil



0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP