DAURAH 92
June 30, 2009
TARIKH:28/06/09 (Ahad)
MUKA SURAT: 92
Surah An-Nisak: 87-91
PENGERUSI: Ust Rasyid
ULASAN TAJWEED: Ust. Rasyid
TERJEMAHAN: Hj. Yusuf
ULASAN TAFSIR: Ust Kama
Isi-isi Penting
Rujukan:
Tafsir Ibn kathir
ULASAN TAMBAHAN DAN SOALAN
1) Suradi
a) Berhubung maksud ayat:
وَمَنْ يُضْلِلِ اللَّهُ فَلَنْ تَجِدَ لَهُ سَبِيلا
Apakah dalam konteks orang yang murtad, kita perlu biarkan sahaja mereka murtad kerana mereka telah disesatkan Allah.?
Ust. Kama: Hukum bagi orang yang murtad adalah bunuh. Persoalan hidayah, adalah kepunyaan Allah. Kita perlu melaksanakan hukum yang telah ditetapkan ke atas orang yang murtad sebagaimana perintah Allah.
b) Apakah benar tawanan perang dari kalangan wanita pada zaman nabi SAW boleh digauli tanpa dinikahi?
Ust. Kama: Tawanan perang adalah hamba. Hamba perempuan boleh digauli tanpa dinikahi kerana dia adalah barang milik tuannya.
c) Apakah selesma babi yang melanda sekarang ini ada kaitan dengan najis mughallazah?
Ust. Kama: Tidak semua yang disandarkan kepada babi menjadi najis mughallazah. Maka, selesma babi tidak ada kaitan dengan najis mughallazah.
2) Soalan tertunda
Apakah ahli syurga menikmati nikmat syurga secara jasad dan ruh atau ruh sahaja?
Ust. Kama: Banyak dalil al- Quran dan hadia menunjukkan bahawa nikmat syurga dirasai secara fizikal.
Tambahan:
Ust. Kama: Tidak semua yang disandarkan kepada babi menjadi najis mughallazah. Maka, selesma babi tidak ada kaitan dengan najis mughallazah.
2) Soalan tertunda
Apakah ahli syurga menikmati nikmat syurga secara jasad dan ruh atau ruh sahaja?
Ust. Kama: Banyak dalil al- Quran dan hadia menunjukkan bahawa nikmat syurga dirasai secara fizikal.
Tambahan:
a) Ust. Kama: Setiap orang yang ada dalam hatinya iman walau sebesar zarah akan masuk ke syurga.
b) Hj. Osman menimbulkan ibarat orang yang masuk ke syurga sebagai seeokor kambing putih di kalangan seratus ekor kambing hitam. Kambing putih itulah bandingan orang yang masuk ke syurga manakala kambing hitam itu ke neraka. Apakah benar ibarat ini?
Ust Kama menjelaskan lanjut ibarat tersebut. Allah berfirman dalam surah al-waqi'ah:
ثلة من الأولين وقليل من الأخرين
"Ramai kalangan dahulu yang masuk syurga tetapi sedikit kalangan terakhir yang masuk syurga"
ثلة من الأولين وثلة من الآخرين
"Ramai dari kalangan dahulu yang masuk syurga dan ramai pula dari kalangan orang terkemudian yang masuk syurga"
Ramai dari kalangan ummat yang beriman dengan nabi-nabi dahulu sebelum nabi Muhammad, masuk ke syurga. Dan sedikit sahaja dari kalangan ummat nabi Muhammad yang masuk ke syurga. Maksud sedikit itu adalah jika dibanding dengan ummat terdahulu kerana ummat terdahulu banyak nabi yang datang dan ramai pula yang beriman dengan mereka. Ketika turun ayat ini, para sahabat merasa sempit dan susah hati lalu turunlah ayat berikutnya:
ثلة من الأولين وثلة من الآخرين
"Ramai dari kalangan dahulu yang masuk syurga dan ramai pula dari kalangan orang terkemudian yang masuk syurga"
Sedikit dari kalangan yang akhir itu adalah lebih ramai dari jumlah ramai orang terdahulu.
c) Ust kama menambah tentang umur ahli syurga adalah 33 tahun berdasarkan tafsir ayat Al-Quran dalam surah Al-Waqi'ah
ِAl-baghawi ketika mentafsirkan ayat tersebut merujuk sebuah hadis yang disebutkan dalam Musnad Imam Ahmad:
عن أبي هريرة عن النبي - صلى الله عليه وسلم - قال " يدخل أهل الجنة الجنة جردا مردا بيضا جعادا مكحلين أبناء ثلاث وثلاثين على خلق آدم طوله ستون ذراعا في سبعة أذرع
0 comments:
Post a Comment