CARI KANDUNGAN BLOG

KEPERCAYAAN PENGKULTUSAN WALI DALAM DUNIA KESUFIAN

July 5, 2019

Rujuk Kitab : Taqdis Al-Asykhas Fi Al-Fikru As-Sufi  Karya Muhammad Ahmad Luj

 1) Para Wali boleh berada di tempat yang berbagai-bagai dalam satu masa.

Contoh: Telah menceritakan As-Sya'rani  ketika menjelaskan terjemah seorang yang bernama Syeikh Hussain Abi Ali:  Adapun Syeikh ini adalah dari kalangan orang Arifin yang sempurna  dan juga Orang yang menguasai daerah-derah.  Dia banyak berlegar....

Sya'rani bertanya kepada gurunya Syeikh Ali Al-Khawas: Apakah seseorang wali itu diambil nkira apa yang dia lakukan melalui tubuh jelmaannya atau hanya dikira tubuh asli sahaja? Syeikhnya menjawab bahawa semua tubuhnya itu  diberi pahala berasingan sekalipun sampi seribu.

2) Khayalan wali menjadi kenyataan walaupun perkara itu mustahil.

3) Para wali boleh menyalahi Syariat

Cerita dalam kitab sufi menunjukkan bahawa terdapat Syeikh Sufi yang tak solat tetapi perbuatan itu dihalalkan dengan alasan yang tidka masuk akal. Umpamanya apa yang ditulis oleh Sya'rani tentang Syeikh Ibrahim Al-Mabtuli: Beliau selalu solat Zuhur di masjid Putih di Ramallah dan para ulama yang melihatnya selalu mengatakannya tidak solat  kerana mereka tidak nampak dia solat di sisi mereka.  

#Dalam pemikiran Sufi ada Bukit Qaf. Apa itu bukit Qaf? Bahkan ada Bukit Ain dan ada bukit Sod!  Itu adalah gunung ganang yang berada di bumi lapisan bawah! Bukit Qaf mengelingi bumi ini sedangkan bumi-bumi lain yangbawa itu ada bukit-bukit lain . Bukit Qaf adalah yang paling kecil antara bukit-bukit lain itu.

Kerana itu, perbuatan menyalahi Syariat para Syeikh Sufi hendaklah sentiasa dita'wil. Jika dia tidak solat Jumaat misalnya, hendaklah dita'wil bahawa dia solat di tempat lain. Jika dia buat benda haram seperti zina, minum arak dna cakap dusta, hendaklah dita;wil bahawa itu cuma gambaran khayalan dan bukan hakikat. Sesiapa yang masih menimbangkan perbuatan mereka dengan Zohior Syariat, maka orang itu akan menanggung kerugian dunia dan akhirat.

4) Para Wali mengetahui perkara Ghaib

Mereka tahu apa yang ditulis oleh Qolam di Lauh Mahfuz. (Rujuk Al-Jawahir Waddur :Ms 210)

5)  Para wali ada kehebatan kalimah "Kun Fa Yakun".

Syeikh Idris bin Al-Arbab kata : Darjat para wali itu ada 3 iaitu: Ulya, Wusta dan Sughra.

Wali Sughra mampu terbang di udara, berjalan di atas air dan mengkhabarkan hal-hal ghabib
Wali Wusta pula mempunya kuasa penciptaan  (kauniyyah) iaitu kuasa kalimah "Kun Fa yakun".
Wali Kubra pula yang berada pada darjat Qutbaniyyah

6) Para Wali mestilah dapat dilihat karamat zahiriyyah padanya.

Siapa yang zahir karamahnya, dialah wali. kalau tak zohir bukan wali.  

7) Para wali disifatkan dengan sifat-sifat ketuhanan.

Syeikh Tijani menyebutkan tentang hal ini dan boleh dilihat dalam terjemahnya: Katanya: Kerana sfatnya  adalah sifat-kesifat ketuhanan. Dia telah membebaskan diri daripada sifat kemanusiaan sebagaimana kambing dilapah keluar kkulitnya".
(Rujuk Jawahirul Ma'ani: (2/76)

8 ) Pangkat kewalian itu boleh diberikan melalui anugerah wali utama kepada wali peringkat rendah.

Macam dekan Universiti anugerah ijazah kepada pelajar. Macam guru silat anugerah tili pinggang hijau, merah dan hitam kepada murid yang lulus! ( tambahan pent)

Syeikh Tijani sendiri mendakwa bahawa dia memperolehi kewalian pangkat Qutbaniyyah itu sebagai hadiah daripada Syeikh Muhammad Al-Kurdi. Kononnya, dia bermusafir ke Kaherah bertemu Syeikh itu lalu dia dia ditanya: Apa yang kau mahu? Tijani menjawab: Aku mahu pangkat Qutbaniyyah yang Uzma. Syeikh itu pun berkata: Bagimu lebih daripada itu!  Tijani bertanya lagi: Di atas daripadamu sendiri?  kata Syeikh itu: Ya!
(Rujuk Jawahirul Ma'ani: 1/46)

9) Para Wali boleh bertemu dengan nabi SAW secara "Yaqazoh".

Di kalangan para Sufi , tertera dalam karya -karya mereka , kisa bertemu dengan nabi SAW secaraq Yaqazoh ini.

Melalui pertemuaan secara yaqozoh (jaga) ini mereka boleh mensahehkan sesebuah hadis dengan bertanya langsung kepada nabi. Mereka juga boleh mendaifkan atau mamaudhukkan hadis saheh dengan alasan telah beryaqazoh dan menyoal nabi mengenainya.

10) Para Wali ada penamat (Khatam) sebagaimana para nabi ada Khatamun Nubuwwah (Nabi SAW)

Pemikiran ini dimulakan oleh seorang yang bernama Al-hakim At-Turmizi yang hidup pada kurun ke-3 H

banyaklah  pula yang mengakui jadi penutup para wali.

bahkan mereka mendakwa para wali lebih hebat daripada para nabi.








0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP