CARI KANDUNGAN BLOG

Allah Ciptakan Adam Dalam Rupa-nya

October 21, 2019

 خَلَقَ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ آدَمَ على صُورَتِهِ طُولُهُ سِتُّونَ ذِرَاعاً
" Allah telah menciptakan Adam di atas rupanya, tingginya ialah 60 hasta"

Allah ciptakan Adam dalam rupanya. Rupa siapa? 
1) Rupa Adam
2) Rupa Allah.

Rupa Adam adalah rupa yang yang Allah ciptakannya sejak awal. Rupanya seperti rupa yang kita ada. Inilah rupanya yang dimaksudkan dalam hadis.

namun ada sesetengah menafsirkan rupanya itu adalah rupa Allah. Namun, ada penjelasan lanjut mengenai maksud rupa Allah SWT itu. Ia bukanlah bermaksud Allah berupa seperti manusia. Allah itu mendengar, Adam juga diciptakan dengan pendengaran. Demikianlah melihat dan berkata-kata. Maka, rupanya yang dimaksudkan itu adalah rupa Allah dalam bentuk bersifat mendengar, melihat dan berkata-kata. Persamaan dengan Allah bagi Adam itu hanya pada nama sahaja dan bukan hakikatnya. Sifat-sifat tersebut, secara kolekstif ada pada manusia dan inilah yang membezakan kewijudannya pada makhluk lain selain manusia seperti malaikat dan juga jin.

Bandingkan pula dengan hadis yang lain disebutkan dalam Bukhari dan Muslim:

Rasulullah SAW bersabda:


إن أول زمرة تدخل الجنة على صورة القمر 

"Sesungguhnya kumpulan pertama yang masuk ke syurga adalah atas rupa rembulan".



Macam mana rupa rembulan? Masakan rupa manusia jadi rupa bulan. Rupa bulan bulat , jauh beza dengan rupa manusia. Maka, difahamkan rupa rembulan itu adalah sifat yang ada bulan iaitu bercahaya terang .

Maka, bila dikembalikan gantinama pada kalimah "rupa-nya" itu kepada Allah, tidak semestinya Adam itu sama seperti Allah walaupun ada keserupaan dalam aspek-aspek tertentu.





0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP