CEMBURU ITU MEMBUTAKAN
February 27, 2019
Sebuah hadis yang disebutkan dalam Musnad Abi Ya'la:
حَدَّثَنَا الْحَسَنُ بْنُ عُمَرَ بْنِ شَقِيقِ بْنِ أَسْمَاءَ الْجَرْمِيُّ الْبَصْرِيُّ، حَدَّثَنَا سَلَمَةُ بْنُ الْفَضْلِ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِسْحَاقَ، عَنْ يَحْيَى بْنِ عَبَّادِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الزُّبَيْرِ، عَنْ أَبِيهِ، عَنْ عَائِشَةَ أَنَّهَا قَالَتْ: ” وَكَانَ مَتَاعِي فِيهِ خَفٌّ، وَكَانَ عَلَى جَمَلٍ نَاجٍ، وَكَانَ مَتَاعُ صَفِيَّةَ فِيهِ ثِقَلٌ، وَكَانَ عَلَى جَمَلٍ ثَقَالٍ بَطِيءٍ يَتَبَطَّأُ بِالرَّكْبِ، فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: حَوِّلُوا مَتَاعَ عَائِشَةَ عَلَى جَمَلِ صَفِيَّةَ، وَحَوِّلُوا مَتَاعَ صَفِيَّةَ عَلَى جَمَلِ عَائِشَةَ حَتَّى يَمْضِيَ الرَّكْبُ. قَالَتْ عَائِشَةُ: فَلَمَّا رَأَيْتُ ذَلِكَ قُلْتُ: يَا لَعِبَادِ اللَّهِ غَلَبَتْنَا هَذِهِ الْيَهُودِيَّةُ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ. قَالَتْ: فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: يَا أُمَّ عَبْدِ اللَّهِ إِنَّ مَتَاعَكِ كَانَ فِيهِ خَفٌّ وَكَانَ مَتَاعُ صَفِيَّةَ فِيهِ ثِقَلٌ، فَأَبْطَأَ بِالرَّكْبِ فَحَوَّلْنَا مَتَاعَهَا عَلَى بَعِيرِكِ، وَحَوَّلْنَا مَتَاعَكِ عَلَى بَعِيرِهَا. قَالَتْ: فَقُلْتُ: أَلَسْتَ تَزْعُمُ أَنَّكَ رَسُولُ اللَّهِ؟ قَالَتْ: فَتَبَسَّمَ. قَالَ: أَوَ فِي شَكٍّ أَنْتِ يَا أُمَّ عَبْدِ اللَّهِ؟ ” قَالَتْ: قُلْتُ: أَلَسْتَ تَزْعُمُ أَنَّكَ رَسُولُ اللَّهِ؟ أَفَلَا عَدَلْتَ؟ وَسَمِعَنِي أَبُو بَكْرٍ وَكَانَ فِيهِ غَرْبٌ – أَيْ حِدَّةٌ – فَأَقْبَلَ عَلَيَّ فَلَطَمَ وَجْهِي فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «مَهْلًا يَا أَبَا بَكْرٍ» فَقَالَ: يَا رَسُولَ اللَّهِ أَمَا سَمِعْتَ مَا قَالَتْ؟ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «إِنَّ الْغَيْرَى لَا تُبْصِرُ أَسْفَلَ الْوَادِي مِنْ أَعْلَاهُ
Dalam hadia ini, Aisyah meceritakan satu peristiwa yang terjadi antara dia, Sasulullah dan Sufiah sewaktu dalam satu perjalanan nak unta. Kerana unta Sufiah kelelahan, nabi arahkan agar barang atas untanya dipindahkan ke unta Aisyah dan barang Aisyah pula ke unta Sufiah. Aisyah tidak puas hati dan dia telah bertanya kepada Rasulullah SAW: Bukankah kau kata dirimu Rasul Allah? Maksud Aisyah, kalau Rasulullah kenalah adil. Dua kali dia membuat omelan itu sehingga ayahnya Abu bakar menampar mukanya. Nabi dengan sifat lunaknya melarang tindakan Abu bakar itu dan menyebutkan satu kata-kata:
" Seorang perempuan yang cemburu tidak dapat melihat apa yang ada di lembah dari atas bukit".
Sepatutnya, kalau duduk atas bukit, nampaklah apa yang ada di lembah. Tetapi, ketinggian kedudukan itu tidak memberi makna pada penglihatannya kerana penglihatannya ditutup oleh kecemburuan.
Nabi SAW mengerti keadaan Aisyah yang cemburu dan kata-katanya tidak membuatkan nabi tersinggung.
Hadis ini jadi salah satu hadis bola tanggung kaum Syiah untuk menyerang keperibadian Aisyah. Mereka menuduh Aisyah sebagai orang yang ragu kerasulan nabi Muhammad SAW.
" Seorang perempuan yang cemburu tidak dapat melihat apa yang ada di lembah dari atas bukit".
Sepatutnya, kalau duduk atas bukit, nampaklah apa yang ada di lembah. Tetapi, ketinggian kedudukan itu tidak memberi makna pada penglihatannya kerana penglihatannya ditutup oleh kecemburuan.
Nabi SAW mengerti keadaan Aisyah yang cemburu dan kata-katanya tidak membuatkan nabi tersinggung.
Hadis ini jadi salah satu hadis bola tanggung kaum Syiah untuk menyerang keperibadian Aisyah. Mereka menuduh Aisyah sebagai orang yang ragu kerasulan nabi Muhammad SAW.
Memperkatakan tentang hadis ini, penilaian dibuat tentang kesahihannya.
Hadis ini dihukumkan daif kerana dua sebab:
- Ada rawi bernama Salmah bin Al-Fadhlu Al-Abrasy- Dia banyak buat silat dalam periwayatan. Imam Bukhari kata tentangnya: Dia ada manakir dan pada dirinya ada sesiatu yang boleh dipertikaikan.
- Muhammad bin Ishak adalah seorang Mudallis dan tidak jelas bahawa dia pernah mendengar riwayat daripada Yahya bin Abbad.
Jika hadis di atas saheh sekalipun, ia tidak boleh dijadikan hujah untuk memburukkan Aisyah. Buktinya nabi tidak marah. Kalau benarlah Aisyah meragui kerasulan nabi, sudah tentu nabi tidak biarkan.
Ini ini daif, tidak boleh dijadikan hujjah. Hanya kaum Syiah yang mengambil kesempatan. Mereka suka sangat menyebutkan tentang hadis ini. Mereka menjadikannya hujah buat menyerang Aisyah. tapi, mereka tidak pula jadikan ia sebagai hujjah kuatnya sensitiviti Abu Bakar yang tega menampar anaknya. Kaum Syiah menuduh Abu Bakar mengkufuri nabi secara batin. Masakan kalau orang kufur berbuat demikian . Marah boleh kata-kata tidak sepatutnya diucapkan kepada nabi.
0 comments:
Post a Comment