CARI KANDUNGAN BLOG

DAURAH 168

March 29, 2010

TARIKH: 29 / 03/2010
MUKA SURAT : 168
SURAH AL-A'RAF: AYAT 144-149

PENGERUSI                     : EN.SURADI
ULASAN TAJWEED        :UST MOHD SHAHRAN IBRAHIM
TERJEMAHAN                : TN HJ YUSUF
TAFSEER                          : UST KAMA

ULASAN DAN PERSOALAN

1) AHMAD DAUD

Apakah Firaun dalam kisah nabi Musa itu hanya seorang Firaun ?

Ust Kama: Firaun adalah gelaran bagi raja-raja negeri Mesir. sebagaimana Kaisar gelaran bagi raja-raja Rom, Kisra gelaran bagi raja-raja Parsi dan Najasyii gelaran bagi raja-raja Habsyah. Firaun dalam kisah nabi Musa itu adalah firaun yang sama dari awal kisah sehingga akhirnya. Dari zaman pembunuhan anak-anak lelaki sehinggalah zaman pengejaran nabi Musa dan kaum Bani Israil merentas laut Merah dan mati lemas di sana.

Ini dapat difahami daripada apa yang difirmankan Allah SWT:


إِنَّ فِرْعَوْنَ عَلَا فِي الْأَرْضِ وَجَعَلَ أَهْلَهَا شِيَعًا يَسْتَضْعِفُ طَائِفَةً مِّنْهُمْ يُذَبِّحُ أَبْنَاءهُمْ وَيَسْتَحْيِي نِسَاءهُمْ إِنَّهُ كَانَ مِنَ الْمُفْسِدِينَ وَنُرِيدُ أَن نَّمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ وَنُمَكِّنَ لَهُمْ فِي الْأَرْضِ وَنُرِي فِرْعَوْنَ وَهَامَانَ وَجُنُودَهُمَا مِنْهُم مَّا كَانُوا يَحْذَرُونَ وَأَوْحَيْنَا إِلَى أُمِّ مُوسَى أَنْ أَرْضِعِيهِ فَإِذَا خِفْتِ عَلَيْهِ فَأَلْقِيهِ فِي الْيَمِّ وَلَا تَخَافِي وَلَا تَحْزَنِي إِنَّا رَادُّوهُ إِلَيْكِ وَجَاعِلُوهُ مِنَ الْمُرْسَلِينَ فَالْتَقَطَهُ آلُ فِرْعَوْنَ لِيَكُونَ لَهُمْ عَدُوًّا وَحَزَنًا إِنَّ فِرْعَوْنَ وَهَامَانَ وَجُنُودَهُمَا كَانُوا خَاطِئِينَ
Sesungguhnya Fir'aun Telah berbuat sewenang-wenang di muka bumi dan menjadikan penduduknya berpecah belah, dengan menindas segolongan dari mereka, menyembelih anak laki-laki mereka dan membiarkan hidup anak-anak perempuan mereka. Sesungguhnya Fir'aun termasuk orang-orang yang berbuat kerusakan.  Dan kami hendak memberi karunia kepada orang-orang yang tertindas di bumi (Mesir) itu dan hendak menjadikan mereka pemimpin dan menjadikan mereka orang-orang yang mewarisi (bumi).  Dan akan kami teguhkan kedudukan mereka di muka bumi dan akan kami perlihatkan kepada Fir'aun dan Haman beserta tentaranya apa yang Se- lalu mereka khawatirkan dari mereka itu.  Dan kami ilhamkan kepada ibu Musa; "Susuilah Dia, dan apabila kamu khawatir terhadapnya Maka jatuhkanlah dia ke sungai (Nil). dan janganlah kamu khawatir dan janganlah (pula) bersedih hati, Karena Sesungguhnya kami akan mengembalikannya kepadamu, dan men- jadikannya (salah seorang) dari para rasul.  Maka dipungutlah ia oleh keluarga Fir'aun yang akibatnya dia menja- di musuh dan kesedihan bagi mereka. Sesungguhnya Fir'aun dan Ha- man beserta tentaranya adalah orang-orang yang bersalah.
(Surah Al-Qasas:Ayat4-8)



2) CIKGU KHAIRUDDIN

Mengapa masih ada manusia yang menyembah atau mensucikan lembu?Malah kenapa masih ada yang memnyembah selain Allah padahal meraka orang terpelajar sehingga ke  tahap profesor dsb?

Ust Kama: Itulah sifat manusia. Maka Allah utuskan rasul.

3) RAKSAN

Kalau membina patung pemimpin adalah haram, kenapa ada patung Tengku Abd Rahman di KK dan tiada ulama yang membantahnya?

Ust Kama: Membina patung adalah haram berperingkat. Ada yang besar keharamannya dan ada yang kecil keharamannya. Antara satu sama lain tidak serupa. Patung yang dimaksudkan itu adalah antara keharaman yang besar kerana ia patung pemimpin. Ramai juga ulama yang telah memberi teguran dalam hal ini tetapi tidak diendahkan. Terdapat keharaman yang lebih besar diibo kota negara iaitu Tugu Kebangsaan. di sana menjadi pusat kegiatan syirik saban tahun khususnya pada hari sambutan pahlawan. Kalungan bunga dan tafakkur dilakukan.
 

4) MOMOH

Mengapa Jibrail menaiki kuda ketika dia datang menjempu nabi Musa AS?

Ust kama:Cerita malaikat Jibrail menaiki kuda banyak dalam riwayat peristiwa lain. Kuda adalah binatang pilihan kerana ia adalah binatang yang melambangkan kemuliaan dan kemegahan.

5)SURADI 

Apakah maksud Hadis ini (yang bermaksud): cukupkankah solat 4 rakaat di awal siang, kami akan cukupkan baginya apa yang di akhir siang.....

Apakah  maksud solat 4 rakaat tersebut?

 
Ust Kama: Wallahu 'alam. Kusangka solat itu adalah solat Dhuha. Rujukan susulan akan dibuat tentang maksud hadis tersebut.


Sisipan kemudian:


1) Hadis tersebut adalah sebagaimana berikut:



أخبرنا محمد بن عبد الله بن بزيع، ثنا بشر، ثنا برد، عن سليمان بن موسى، عن مكحول، عن كثير بن مرة الحضرمي، عن قيس الجذامي، عن نعيم بن هبار الغطفاني، عن رسول الله صلى الله عليه وسلم " عن ربه قال: ابن آدم صل أربع ركعات في أول النهار أكفك آخره

(Nasai; Saheh menurut Al-Bani)

2) Rujuk mengenai kelebihan solat sunat Dhuha di sini. 

0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP