CARI KANDUNGAN BLOG

Kisra Khusrau II (Barwiz)

July 13, 2020

Khusrau II (528-590M) atau namanya Barwiz merupakan seorang raja Danasti Sasaniayah yang memerintah Parsi. Beliau adalah anak kepada Hurmuz I dan cucu kepada Kisra I (Anusyirwan Adil). Apabila Khusrau II naik tahta, beliau menjaga hubungan dengan kerajaan Bayzintin. Beliau bersahabat dengan kaisar Rom yang bernama Maurice. Apabila Kaisar Maurice mati terbunuh pada tahun 602, Khusrau II merasa marah dan dia menyerang wilayah-wilayah di bawah  Kerajaan Rom sehingga menjelang tahun 608 Qostantine pun diserangnya.

Khasrau II  menaiki tahta dengan sokongan para pemuka kerajaan yang memberontak ke atas Hurmuz IV, ayahnya selpas ayahnya itu buta. Ayahnya telah terbunuh. Dalam masa yang sama Bahram Tachobin, seorang bangsawan Parsi, juga mendakwa kelayakan beliau sebagai pewaris kuasa. Khusrau II tak mampu menanganinya dan beliau pun lari ke Syria dan mendapat pertolongan kaum kerabatnya di sana. Kemudiannya, Kaisar Maurice pun turun tangan dan membantu Khusrau II. Dengan bantuan Kaisar Maurice Khusrau II mendapat kembali tahtanya pada tahun 591M. Bahram Tachobin dibuang negeri ke Turki.

Khusrau II menganggap dirinya tuhan manusia. Rasulullah pernah hantar surat dakwah kepadanya yang dibawa oleh sahabat Abdullah bin Huzafah. Surat Rasulullah telah dikoyak dan Rasulullah mendoakan agar Allah mengoyak kerajaannya,

Khusrau II akhirnya mati dibunuh oleh anaknya sendiri Syirawaih pada tahun 628M yang menjadi raja seterusnya bergelar Qubad II.

Hadis Riwayat Muslim menyebutkan:

إذا هلك كسرى فلا كسرى بعده، وإذا هلك قيصر فلا قيصر بعده، فوالذي نفسي بيده لتنفقن كنوزهما في سبيل الله

" Apabila mati seornag Kisra, maka tiadalah Kisra selepasnya. Apabila mati kaisar, tiada lagi Kaisar sesudahnya. Demi Allah, kalian akan dapat membelanjakan khazanah mereka di jalan Allah."

0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP