CARI KANDUNGAN BLOG

BANI AL-ABSI

September 1, 2020

Bani Absi adalah salah satu kabilah Arab yang besar dan terkenal. Dari segi ranking, kabilah ini menduduki tempat kedua selepas Quraisy.Kabilah ini adalah pecahan daripada kabilah Ghatfan bin Saad bin Qais bin 'Ailan. dari segi nasabnya, ia kembali kepada Abbas bin Baghidh bin Rais bin Ghatfan bin Sa'ad bin Qais bin 'Ailan bin Nazar bin Ma'ad bin Adnan (Salah seorang anak nabi nabi Ismail)


Setahun sebelum Makkah disernag tentera bergajah, bani Absi telah keluar daripada kawasan Hijaz dan menempati Yamamah.  Di Yamamah mereka telah dapat mengalahkan Bani Kindah  dan di Yamamah. Mereka dapat menguasai kawasan-kawasan yang sibur dan sumber mata air. Bani Abs  memilih Jazimah Al-Absi sebagai raja mereka dan kemudian dilanjutkan kepada anaknya Zuhair bin jazimah al-Absi.Seterusnya kepada Qais in Zuhair.


Qabilah ini telah masuk Islam pada zaman nabi SAW. Di kalangan mereka ada ramai sahabat nabi yang telah menyertai peperangan Yamamah.


Hari ini, Bani Rashid yang menghuni Saudi Arabia, Kuwait, Sudan, Eritrea, Jordan, Yemen, Libya, Tunisia, United Arab Emirates, Oman merupakan keturunan Bani Abs yang paling terkenal.


Antara tokoh nama yang berasal dari Bani Abs adalah:

1) Urwah bin Al-Wardi

2) Antarah bin Syaddad

3)

0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP