CARI KANDUNGAN BLOG

Laka' bin Laka'

June 10, 2018

Sabda Rasulullah SAW


لا تقوم الساعة حتى يغلب على الدنيا لكع بن لكع ، وأفضل الناس مؤمن بين كريمين


" Sebelum kiamat, dunia ini akan dikuasai oleh Laka' bin Laka'. Manusia terbaik ketika itu ialah orang mukmin yang berada di antara dua yang mulia"
(Hadis Riwayat At-Tobrani dalam Al-Ausat dan dinilai Saheh oleh Albani)


Laka' bin Laka' adalah watak yang akan mendominasi dunia ini pada akhir zaman. Siapakah Laka' bin Laka' itu? Mubarak furi menyebutkan dalam Tuhfatul Ahwazi tentang penggunaan nama Laka' bin Laka' dalam hadis. Ia merujuk kepada seseorang yang hina keturunannya dan dikatakan juga tidak diketahui asal usulnya. Dalam An-Nihayah disebutkan bahawa istilah Laka' merujuk kepada hamba dan kemudiannya digunakan bagi menggambarkan kebodohan dan kehinaan.


Hadis ini menggambarkan kemerosotan kualiti hidup di dunia menjelang akhir zaman. Para penguasa yang bersifat seperti Laka' bin Laka' akan mengendalikan urusan orang ramai. Kekuasaan politik, pencapaian ekonomi maupun kehidupan sosial berada di tangan orang yang "entah apa-apa".Orang tidak kenal dia sebelumnya. Tiada "Track record" dan kemunculannya ke arena adalah seperti langau yang menumpang tuah para mujahid dan pejuang. Lalu, mereka menjilat ghanimah dan dunia menjadi milik mereka.

Ketika itu, manusia yang baik adalah manusia yang berada di antara dua yang mulia. Ulama menghuraikan maksud dua yang mulia itu dengan perbezaan pandangan kepada 4 makna:

1) Dua yang mulia itu ialah bapa yang mulia dan ibu yang mulia. Maka orang yang terbaik adalah yang ada ibu dan bapa yang mulia.

2) Dua yang mulia ituialah bapa dan anak. Maka orang yang mulia itu yang ada bapa yang mulia dan anak yang mulia.

3) Dua yang mulia itu ialah dua ekor unta yang digunakan untuk mengiringi pengasingan diri agar ttidak bergaul dengan manusia yang rosak.

4) Dua yang mulia itu ialah dua ekor kuda yang digunakan untuk jihad fi sabilillah.

0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP