CARI KANDUNGAN BLOG

IBADHIAH

January 25, 2019

Disebut sebagai Mazhab Ibadhi. Hari ini berkuasa di Oman. 

Nama ini disandarkan kepada Abdullah bin Ibadh, seorang Tabi'in yang belajar dengan Ibn Abbas dan ramai sahabat lain. Beliau adalah tokoh dalam HHadis dan tafsir dan mempunya mazhab dalam fiqah.

Khawarij Ibadhi menyandarkan namanya kerana ada kesamaan dalam pegangan politik dan ilmu kalam antara mereka dengan Abdullah bin Ibadh. Pada zaman awal, pengikut Abdullah bin Ibadh tidka menggunakan "ibadhi" bagi menunjukkan mazahab mereka. Mereka menggunakan istilah " "Jama'ah Muslimin", atau " Ahlu Dakwah " dan juga "Ahlu Al-Istiqamah".

Penggunaan istilah Ibadhi ini muncul menjelang akhir kurun ke-3 H.


Abu Sya'tha' Jabir bin Zaid Al-Azdi diakatakan pengasas Ibadhi dan beliau merupakan Tabi'in  yang belajar dengan Ibn Abbas. Faqih, mufassir dan Muhaddis. Lahir tahun 21H pada zxaman Khalifah Umar dan banyak menetap di Basrah.Meninggal di sana tahun 93H. Beliau belajar dengan ramai sahabat termasuk Ibn Abbas dan meriwayatkan hadis daripada Aisyah.

Mazhab Ibadhi tidak dinisbahkan kepadanya ettapi dinisbahkan kepada Abdullah bin Ibadh yang juga merupakan tabi'in yang hidup sezaman dengan Mu'awiyah bin Abi Sufyan dan meninggal pada akhir pemerintahan Abdul malik bin Marwan. Nisbah nam, ini dipanggil nisbah 'ardhiyyah ( Sandaran sifat sahaja)

Tentang ibadhiah dianggap sebagai satu firqah Khawarij....ini ada perbincangan.

0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP