CARI KANDUNGAN BLOG

MENANGGAPI KRISIS ZAMAN SAHABAT

February 14, 2019

 Dalam menanggapi pristiwa-peristiwa berdarah zaman sahabat, ambillah sikap sebagaimana kita menanggapi kisah persenngketaan saudara-saudara Yusuf. Bukankah di atas segala persengketaan saudara-saudara Yusuf itu, mereka tidak terhumban keluar daripada kenabian dan kewalian. Kita pun tidka berhak mencela saudara Yusuf lagi. Maka demikian kita wajar mengambil sikap ke atas mana-mana sahabat sama ada untuk berlepas diri atau menggabungkan diri.

Kata-kata Hasan Al-Basri yang pernah menemui 500 orang sahabat dan terbilang sebagai Sayyiduttabi'in boleh dijadikan panduan. Beliau, tatkala ditanya pandangan tentang peperangan antara sahabat, dijawabnya:

قتال شهده أصحاب محمد  وغبنا ، وعلموا وجهلنا، واجتمعوا فاتبعنا واختلفوا فوقفنا

"Ia adalah peperangan yang disaksikan oleh para sahabat nabi Muhammad SAW sedangkan kita tiada waktu itu. Mereka tahu tentangnya sedangkan kita jahil mengenainya. Mereka bersepakat maka kita ikuti mereka. Mereka berkhilaf maka kita bertawaqquf".

Satu lagi kata-kata yang masyhur adalah perkataan Umar bin Abdul Aziz ketika ditanya kepadanya berkenaan isu peperangan yang menumpahkan darah antara sahabat:


تلك دماء طهر الله منها أيدنا، فلا نخضب بها ألسنتنا

"Itu adalah darah yang tumpah dan Allah tidak babitkan tangan kita di dalamnya, maka janganlah kita melumuri darah itu pada lidah kita!"

0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP