CARI KANDUNGAN BLOG

KISAH OLEH IBN AL-MUNKADIR

July 24, 2019

Sebuah kisah diceritakan oleh Ibn Al-Munkadir dan cerita ini terdapat dalam kitab Sifatus Sofwah karya Ibn Al-Jauzi. 

Penceritanya adalah Ibn Al-Munkadir. Katanya dalam masjid nabawi, dia ada satu tiang yang dia selalu solat di belakangnya. Satu ketika Madinah dilanda kemarau dan orang pun keluar solat minta hujan. Tapi hujan tak turun. Satu malam, lepas solat Insya, Ibn Al-Munkadir solat di belakang tiang tersebut, datanglah seornag lelaki masuk solat. Lepas solat dia berdoa:

" Ya Allah, Orang ramai telah keluar solat minta hujan tapi hujan tak turun. Aku bersumpah dengan namaMu, turunkanlah hujan."

Ibn Al-Munkadir , dalam hatinya berkata: Gila orang ini. Namun sebelum sempat dia menjatuhkan tangannya, kedengaran suara guruh berdetum. Hujan pun turun dengan lebatnya.

Lelaki itu pun berkata: "Siapalah aku wahai Tuhan, sehingga kau maqbulkan doaku...?"

Lantas lelaki itu bangun berdiri dan mula solat sehingga masuk Subuh. Selepas solat jemaah Subuh diapun keluar. Ibn Al-Munkadir ikut belakang untuk tahu rumahnya.

Malam esok dia datang lagi. Demikianlah seperti sbelumnya.

Ibn Al-Munkadir pun ikut daripada belakang untuk tahu ruhamnya. Ketika waktu duha diapun pergilah kepada lelaki itu. Rupanya dia tukang kasut. Ibn Al-Munkadir pun tegur dan tanya pasalnya ibadatnya semalam. Dia sangat terkejut dan terdiam.

Sejak kejadian itu dia hilang. Bila Muhamamd Al-Munkadir menyusuli ke rumahnya, orang di sana kata dia sudah pindah.


0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP