CARI KANDUNGAN BLOG

Dunia ini lebih ringan daripada sayap Nyamuk

November 24, 2019

Anda lihat mereka yang kafir, tak beriman kepada Allah itu, yang derhaka dan bergelumang maksiat kepada Allah, mendapat habuan melimpah dalam dunia ini. Apakah anda rasa tergiur? Lalu anda mengeluh...

"Oh Tuhan...aku beriman kepadaMu, taat menjunjung perintahmu, tapi mengapa tidak Kau berikan aku kesenangan dunia ini?".

Ingatlah, dunia itu barang yang nilainya tidak lebih berat daripada sayap nyamuk. Apalah harganya sayap nyamuk? Mahukah kau rebuti sayap nyamuk? Nak buat apa sayap nyamuk? Sayap kalkatu pun kita tak mahu, apa lagi sayap nyamuk. Kalau disuruh kita buat satu pekerjaan, upahnya adalah sayap nyamuk, sumpah taubat lahum, kita tak mahu buat kerja untuk diupah hanya sayap nyamuk. 

Kata junjungan kita nabi Muhammad, dunia itu lebih ringan daripada sayap nyamuk. Sabda baginda:

لَوْ كَانَت الدُّنْيَا تَعْدِلُ عِنْدَ اللَّه جَنَاحَ بَعُوضَةٍ مَا سَقَى كَافِرًا مِنْها شَرْبَةَ مَاءٍ

"Kalaulah dunia itu ada seberat sayap nyamuk nilainya di sisi Allah SWT, tentulah Allah tidak benarkan orang yang kafir dengannya minum walau seteguk air". 


Ingatlah, ketaatanmu kepada Allah, bukan mahu dibalas dengan dunia. Dunia murah. Ketaatan akan dibalas dengan harga mahal di akhirat. Biarlah orang kafor berseronak dengan barang murah, kita orang beriman akan mencari barang mahal. kalau mereka yang kafir itu dapat limpahan dunia, itu bukan ganjaran kebaikan mereka, tetapi itu adalah "acah-acahan " Allah untuk bermain-main dengannya. 

Acahan itu disebut ISTIDRAJ!

0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP