CARI KANDUNGAN BLOG

BILA MENGUASAI AL-BAQARAH DAN ALI IMRAN

November 11, 2020




Hadis riwayat Ahmad dalam Musnadnya ( ) dan Ibn Hibban dalam Sahehnya ( ) daripada Anas bin Malik katanya:



وَكَانَ الرَّجُلُ إِذَا قَرَأَ الْبَقَرَةَ وَآلَ عِمْرَانَ، جَدَّ فِينَا






" Seseorang lelaki di kalangan kami, apabila dia telah membaca Al-Baqarah dan Ali Imran, dia jadi orang penting di kalangan kami".



Dalam Saheh Ibn Hibban disebutkan dengan lafaz:




عُدَّ فِينَا ذَا شَأْنٍ



" dihitung orang yang penting".




Inilah hadis Saheh yang menunjukkan kelebihan orang yang dalam dadanya tersimpan Surah Al-Baqarah dan Ali Imran. Terdapayt lagi hadis-hadis lain yang bertaraf daif yang tidak kucatatkan di sini. Cukuplah yang saheh ini menjadi inspirasi betapa beruntungnya orang yang memiliki dua surah ini.



Para sahabat nabi melihat di kalangan mereka, sesiapa yang sudah menguasai dua surah ini, sebagai orang yang mempunyai keutamaan. Jika sekarang, orang ada sijil itulah yang dilihat. Jika ada title awal nama Dr. atau Prof, itulah dijadikan keutamaan. Sekalipun orang itu kosong daripada hafaz Al-Quran, sekalipun hanya dua surah yang besar keberkatan ini. Zaman sudah berubah dan nilai ornag tidak lagi sebagai nilai zaman terbaik ummat ini.



Tentu sekali bukan sekadar hafaz ingat dalam kepala yang dikehendaki dengan hadis-hadis ini. Apalah ertinya hafaz jika tidka faham. Untuk faham perlu pelajari maknanya dan tadabbur isinya. Demikianlah cara para sahabat bila mereka mempelajari mana-mana ayat Al-Quran. Sebelum mereka memahami dan beramal dengan 10 ayat Quran, mereke tidak melewatinya.



Zaman kita ini? Banyak orang hafaz Al-Quran tapi sedikit sekali yang mentadabburnya. Untuk menjadi Syeikh, seorang seorang yang dipelajari daripadanya oleh orang lain, hendaklah menguasai dua surah ini engan ertikata memahaminya setelah mentadabburinya serta mengamalkannya.

Telah menulis mengenai konsep ini oleh Syeikh Othaimin dalam kitabnya: Al-qawai'dul Hisan (ms 17)










0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP