CARI KANDUNGAN BLOG

Daurah 108

August 3, 2009

TARIKH:03/08/09 (Isnin)
MUKA SURAT: 108
Surah Al-Maidah: 6-9


PENGERUSI: Ust. M. Syahran
ULASAN TAJWEED: Tn Roslan
TERJEMAHAN: Hj. Yusuf
ULASAN TAFSIR: Ust Kama

Isi-isi Penting


No Posting


ULASAN TAMBAHAN DAN PERSOALAN


1- Mas Suradi

a) Apakah hikmahnya ikan bersar disembelih pada ekornya?

Ust Kama- Ikan tak perlu disembelih.

b) Apakah kerbau yang dibela perlu dibayar zakat?

Ust Kama: Kerbau adalah termasuk dalam kelompok an'am menurut kebanyakan ulama. Maka ia hendaklah dizakatkan dan boleh dijadikan binatang korban.

c) Apakah maksud perumpamaan orang-orang Yahudi yang diberikan kitab seperti himar yang menanggung kaldai?

Ust Kama- Orang yang diberikan kitab tapi tak memahaminya dan tidak pula melaksanakannya dalam kehidupannya, mereka adalah seperti kaldai yang menanggung kitab sedangkan dia tak nmemahami kitab itu.

2- Samit


Ust Kama: Menurut Lajnah Ad-daimah lil buhuth ilmiah wal ifta' tayammum hednaklah menggunakan debu tanah yang bersih. Ini Berdasarkan firman Allah SWT dalam surah Al-maidah ayat 6:

فَتَيَمَّمُوا صَعِيدًا طَيِّبًا فَامْسَحُوا بِوُجُوهِكُمْ وَأَيْدِيكُمْ مِنْهُ

Walaubagaimanapun, dalam kedaan di mana seseorang itu lemah daripada mendapatkan debu tanah sekalipun, haruslah dia bertayamum dengan menepuk mana-mana bahagian bumi yang bersih sekalipun tiada debu tanah di atasnya. Ini kerana Allah telah berfirman dalam surah At-Taghabun ayat 16:

فَاتَّقُوا اللَّهَ مَا اسْتَطَعْتُمْ

Petikan ulasan Albani rahimahullah:


التيمم بالجدران للشيخ الألباني.
الجدران المطلية هل يجوز التيمم بها؟
يقول الشيخ-رحمه الله-:"أنا أقول بارك الله فيك ،مادام يسمى لغة جدارا فيجوز ومهما كان مطليا لأنه من الجدار "

يقول السائل:"هل يعتبر حائلا؟

يقول الشيخ:"لا يعتبر حائلا ،لأن الحيلولة هذه إنما ينظر إليها من رأى أن التيمم يشترط فيه التراب ،وبناءا عليه لا يجيز التيمم بالرمل ،وبناءا عليه أيضا لا يجيز التيمم بالصخرة التي أصابها المطر وغسلتها غسلا، لأنه ليس عليه تراب ،بناءا عليه هم يريدون بالتيمم التتريب،تتريب الوجه ،يعني توسيخه،وبعبارة فقهية يبدومن تفريقهم بين التراب والرمل ونحوه،أن المسألة عندهم ليست تعبدية محضة،أي أنها معقولة المعنى ،أي لابد من إصابة التراب للوجه ،وهذا المفهوم من كلامهم من باب الخضوع لله عز وجل ،وحينئذ ،وإذا كان هناك شيء يجوزبالنسبة للآخرين المسح او التيمم به وليس عليه تراب ،ففي وجهة نظرهم لا يجوز،على هذا القول يتفرع بالجواز المذكور بالتيمم على الجدار، من كان يرى جواز التيمم بالرمل ،حيث أن الذي تيمم بالرمل لا يتسخ كفاه ولا وجهه ،وبخاصة أن من السنة أن المتيمم حينما يضرب بكفيه على الأرض يضرب أحدهما بالأخرى لكي لايتعلق شيء قد يؤذي وجهه ،ففي هذه الحالة حينما يمسح وجهه لا يتترب وجهه فلا يبقى عليه سوى الناحية التعبدية المحضى، هكذا أمرنا ربنا فاستجبنا .فمن لا يرى التتريب لا ينبغي أن يلاحظ في مثل المعنى الذي رأى التتريب في مثل الصخرة التي قلناها آنفا ،والآن في مثل الجدار المطين بطين جامد كالشمنت أو المدهون بالدهان كما هو سؤالك .المهم أنه مسح بالجدار تيمم بالجدار،أما ضرورة أن يتعلق بكفيه شيء فهذا لا دليل عليه ،هذا وجهة نظري في هذا الموضوع.
من سلسلة الهدى والنور.


Ust Kama: Mandi dengan niat wuduk adalah tidak sah. Wuduk adalah membasuh anggota tertentu dengan niat mengambil wuduk. Ia mempunyai tertib dan tidak boleh mandi dianggap sudah berwuduk.

c)Dalam keadaan seseorang yang sakit, tiada yang dapat membantuinya mengambil wuduk, bolehkah dia bertayamum dengan menepuk di dinding bersebelahannya?
3) En Momoh

Apakah sah mandi junub dalam keadaan telanjang?

Ust Kama- Sah


4) Hj. Jaafar

Apakah Nazar ada dalam hadis?

Ust Kama-Nazar adalah tsabit berdasarkan quran maupun hadis.


5) Hj Osman

Mengapa sentuh isteri batal wuduk sedangkan ibu mentua tak batal wuduk?

Ust Rasyid: Sentuh mentua tak batal wuduk kerana dia adalah muhram selamanya sedangkan isteri adalah muhram sementara.

Walau bagaimanapun, menurut mazhab hanafi, sentuh isteri tidak batal wuduk.


0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP