CARI KANDUNGAN BLOG

Daurah 111

August 16, 2009

TARIKH:16/08/09 (Ahad)
MUKA SURAT: 111
Surah Al-Maidah: 18-23


PENGERUSI: Ust. M. Syahran
ULASAN TAJWEED: Ust. Nazri Jusuh
TERJEMAHAN: Hj. Yusuf
ULASAN TAFSIR: Ust Kama

ISI-ISI PENTING

1) Ayat 18-Menurut Ibn Abbas , Rasulullah mempertakutkan golongan Yahudi atas dosa-dosa mereka bahawa azab Allah akan diturunkan kepada mereka. Lalu, Puak yahudi mengatakan bahawa tak perlu takut kerana mereka adalah anak-anak Allah dan kekasihNya.

2) Allah menghantarkan rasul agar manusia di zaman fatrah tidak mendakwa bahawa belum datang kepada mereka rasul.


3) Nabi Musa mengingatkan kaumnya agar sentiasa mengingati nikmat Allah ke atas mereka iaitu:

a) Manna
b) Salwa
c) Awan yang melindungi
d)
Batu yang memancarkan ayat
e) Ramainya nabi di kalangan mereka.

4) Ketika nabi Musa memerintahkan kaumnya menyerbu ke dalam negeri yang dijanjikan Allah untuk mereka, mereka memberi alasan bahawa negeri tersebut dihuni oleh kaum yang besar tubuh badan mereka dan mereka tak mampu melawannya. Mereka meyuruh nabi Musa dan Tuhannya sahaja pergi berperang sedangkan mereka hanya mahu duduk menunggu. Allah sumpah mereka terkurung dalam padang pasir Tih selama 40 tahun.

( Disebutkan dalam sesetengah tafsir, seperti tafsir Al-Baidhawi dan juga Al-Qurtubi bahawa di antara kaum amlaqah itu ada Auj bin Unuq iaitu anak nabi Nuh As. Dia punya ketinggian luar biasa iaitu 3333 hasta. Dia dapat mengambil air di awan, mengambil ikan paus di laut dan memanggangnya di matahari. Semasa banjir zaman nabi Nuh, air hanya mencecah lututnya. Dia telah menangkap 12 naqib pilihan nabi Musa dan mengancam mereka sebelum membebaskan mereka pulang kepada kaum mereka. 12 naqib tersebut pulang menceritakan kehebatan kaum yang akan mereka perangi menyebabkan kaum mereka takut dan enggan menurut perintah nabi Musa berperang, kecuali dua orang naqib yang meyakinkan kaum mereka agar berperang kerana mereka boleh menang dengan bantuan Allah swt. Dua orang Naqib tersebut dikatakan Yusya' bin Nun dan Kalib bin Yuqana. Tetapi kaum Bani Israel enggan berperang. Oleh sebab itu Allah menghukum mereka sesat di padang pasir Tih selama 40 tahun)

Walau bagaimanapun, Ibnu Kathir dalam tafsirnya menolak cerita anak nabi Nuh ini kerana nabi Muhammad ada menyebutkan dalam hadis soheh:

إن الله خلق آدم وطوله ستون ذراعاً, ثم لم يزل الخلق ينقص حتى الاَن



" Sesungguhnya Allah menciptakan Adam dan ketinggiannya ialah 60 hasta. Kemudian, sentiasa kejadian itu berkurang tingginya ( pada zuriatnya) sehinggalah sekarang".



ULASAN TAMBAHAN DAN PERSOALAN

1)MAS SURADI

a) Apakah hukumnya berbuka puasa Ramadhan dengan arahan doktor atas alasan jika berpuasa akan mengancam nyawa?

Ust Kama: Wajib berbuka puasa atas nasihat doktor yang pakar.


b) Bila masuk ke masjid pada hari Jumaat, sedangkan khatib sedang membaca khutbah, apakah kita perlu solat tahiyyah masjid atau Qabliah jumaat?


Ust Kama: Dua isu yang penting:

i) Solat Qabliah Jumaat adalah diperselisihkan kalangan ahli ilmu. Ada yang mengatakan ia tidak ada dan ada yang mengatakannya ada berdasarkan qias kepada solat Zuhur.

ii) Bagi yang menerima solat Qabliah Jumaat, solat qabliah jumaat dikira mendapat fadhilat tahiyyatul masjid.

Rujuk:
1) Hukum Solat Sunat Qabliah Jumaat
2) Darul Ifta' Al-'Amah Al-Urduniah


2) USTAZ RASHID

a) Menimbulkan isu buah kurma keluaran Israil yang dibungkus atas jenama "Jordan River"

b) Mengingatkan agar berhati hati membeli buah kurma di pasaraya yang dijual longgok dalam bekas. Ada kemungkinan bekas yang sama digunakan untuk mengisi sosej babi.



0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP