CARI KANDUNGAN BLOG

Daurah 112

August 17, 2009

TARIKH:17/08/09 (Isnin)
MUKA SURAT: 112
Surah Al-Maidah: 24-31


PENGERUSI: Ust. M. Syahran
ULASAN TAJWEED: Ust.Tn Roslan
TERJEMAHAN: Hj. Yusuf
ULASAN TAFSIR: Ust Kama

ULASAN TAMBAHAN DAN PERSOALAN

1) MAS SURADI

a)Ustaz menyebutkan bahawa malaikat telah datang bertemu nabi Musa untuk mengambil nyawanya, tetapi Musa enggan dicabut nyawanya dam malaikat kembali mengadu kepada Allah SWT tentang hal tersebut. Bukankah malaikat itu mahkluk yang tidak mengengkari perentah Tuhan, kenapa dia tidak menjalankan sahaja perintah tersebut?

Ust Kama: Malaikat tersebut tidak mengengkari perintah Tuhan. Mereka cuma beradab dengan nabi Allah kerana mereka tahu kedudukan nabi Allah di sisi Allah SWT.


b) Merujuk kepada ayat 21 Surah An-Nisa, nabi Musa memerintahkan agar kaum Bani Israil memasuki negeri Palestin. Apakah mungkin, negara Britain mengetahui sejarah ini maka ditempatkan negara Israel di Palestin pada hari ini?

Ust Kama: Kalau mengikut sejarah, yang mahu bumi Palastin sebagai negara Israil adalah petubuhan Zionis antarabangsa (Fremanson). Terdapat cadangan di kalangan negara Barat pada masa tersebut agar negara Israel ditubuhkan di bumi Afrika (Kenya), tetapi pertubuhan tersebut hanya mahukan di Palastin.

Bumi Muqaddasah yang disebutkan itu bukan tanah Baitul Maqdis yang sedang dijajah Israel hari ini tetapi hanya sebuah kawasan dalam Palestin yang namanya Araiha', menurut kebanyakan ahli tafsir.

0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP