CARI KANDUNGAN BLOG

3 Syarat amal akhirat

May 11, 2011

من كان يريد العاجلة عجلنا له فيها ما نشاء لمن نريد ثم جعلنا له جهنم يصلاها مذموما مدحورا، ومن أراد الآخرة وسعى لها سعيها وهو مؤمن فأولئك كان سعيهم مشكورا


18. Barangsiapa menghendaki kehidupan sekarang (duniawi), Maka kami segerakan baginya di dunia itu apa yang kami kehendaki bagi orang yang kami kehendaki dan kami tentukan baginya neraka jahannam; ia akan memasukinya dalam keadaan tercela dan terusir.

19. Dan barangsiapa yang menghendaki kehidupan akhirat dan berusaha ke arah itu dengan sungguh-sungguh sedang ia adalah mukmin, Maka mereka itu adalah orang-orang yang usahanya dibalasi dengan baik.

(Surah Al-Israk: Ayat 18-19) 



Pokok segala tindak-tanduk yang kita lakukan di dunia adalah iradat (kehendak). Tanpa kehendak maka seseorang tidak akan melakukan sesuatu sama ada perkara jahat atau baik. Seorang pencinta dunia mencintai dunia kerana dia berkehendakkan dunia. Demikian pula seorang yang berkehendakkan akhirat, dia akan buat amal sesuai dengan akhirat.

Kehendak tentunya disertai dengan niat. Tanpa niat, sesuatu tindak tanduk itu tidaklah dikatakan kehendak. Mungkin ia dalam keadaan mabuk, terlupa atau terpaksa.


Oleh kerana, kita boleh memahami daripada ayat di atas, di kala Allah menegaskan mengenai mereka yang mengambil jalan akhirat, mereka memerlukan 3 pra syarat untuk menjadikan mereka ahli kahirat.

1) Niat yang ikhlas. Salah niat, amal yang baik tidak akan sampai kepada amal akhirat.

2) Mengikut panduan syariat yang dibawa oleh Rasulullah.

3) Dilakukan dalam kenadaan diri merupakan seorang yang beriman. Seorang kafir, biarpun niatnya bagus, amalnya pun sesuai dengan tuntutan Islam yang dibawa oleh Rasulullah, ia tidak akan diterima.

0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP