CARI KANDUNGAN BLOG

Malu itu kota

May 25, 2011

Sabda Rasulullah SAW:


إن مما أدرك الناس من كلام النبوة الأولى : إذا لم تستحي فاصنع ما شئت 
 
"Sesungguhnya, daripada apa yang didapati oleh manusia daripada kata-kata nabi-nabi yang terdahulu ialah: Jika kamu tidak malu, berbuatlah apa sahaja yang kamu suka"
( Hadis Riwayat Bukhari)

Nabi SAW memberitahuy bahawa pesanan agar menjaga malu ini adalah kata-kata yang telah dipesankan oleh nabi-nabi sebelumnya lagi. Justeru kerana malu itu mempunya kekuatan besar dalam membentenge seseorang daripada melakukan sesuatu yang tidak dibenarkan oleh agama , malah moral juga. Seseorang  itu akan terhalang daripada melakukan jenayah kalau dia ada malu. Malu pada dirinya, pada masyarakatnya atau kepada malaikat mu'aqqibat yang memerhatikannya. Malu itu jadi mulia sekali kalau ia adalah kepada Allah SWT. Dalam kehidupan manusiawi, perempuan dibekalkan dengan rasa malu yang besar. Kerosakan dunia hari ini banyak terjadi kerana sebab rasa malu pada wanita itu telah tercabut. Lalu, keluarlah wanita-wanita tanpa malu ke tengah masyarakat berpakaian dengan cara yang menyolok mata. Mereka telah melanggar batas kesopanan wanita yang sepatutnya dikawal malu. 


 Justeru, dalam nada menyindir, nabi katakan : "Kalau hangpa tak malu, ikut suka hangpalah, buatlah apa sahaja yang hangpa mau...tapi ingat, hangpa akan dapat akibatnya".

Maka bolehlah dikatakan bahawa malu itu ibarat kota untuk diri kita.

0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP