CARI KANDUNGAN BLOG

Balasan Allah bukan libasan sang bedal.

February 12, 2015

Ketika orang dizalimi, anda atau sesiapa sahaja, maka didoakan kepada Tuhan agar si penzalim diberi balasan. Menunggu balasan, tak kunjung datang. Si penzalim terus sahaja bermaharaja lela dan mencakar kezalimanan di dada dunia. Lalu timbul pertanyaan, bilakah balasan Allah akan datang menamparnya?

Mangsa akan mengharapkan agar si penzalim yang menzaliminya akan tersungkur dalam hayat dunia. Namun, ada sampai matinya si penzalim, balasan yang diharap tak kunjung tiba. Lantas, mangsa berkata dengan pasrah...

" Balasan menantinya di mahkamah Allah!".

Sedangkan Allah itu maha adil. Adil dalam kehidupan dunia dan terlebih adil lagi dalam kehidupan akhirat. Allah pasti membalas kezaliman para penzalim di dunia. Namun, balasan yang Allah timpakan atasnya tidaklah selamanya seperti yang diharapkan oleh mangsa kezaliman.Allah punya balasan seni yang tidak disedari oleh manusia yang lemah jangkauan fahamnya.

Lihatlah mereka yang sombong dengan kezaliman mereka. Mereka tidak ditimpa masibah yang dapat kita buktikan sebagai balasan Tuhan atas mereka. Sampai mati, mereka masih menyerigai dengan taring-taring berdarah mereka.

Sebenarnya, Allah telah pun menimpakan balasan ke atasnya. Sebesar-besar azab Allah ialah bila Allah mempatrikan hati mereka sehingga mereka tidak ingin bertaubat dengan kembali ke jalan yang di perintah Tuhan. Mereka berterusan membuat fitnah, adu domba dan menindas manusia. Itulah balasan Allah yang sangat dahsyat buat mereka. Mereka tidak menemui jalan kembali. Mereka sesat dan penasaran sehingga ke batasan terakhir yang menghumban mereka keluar dari hayat duniawi. Mereka meluncur jatuh ke alam selepas mati dalam keadaan memikul dosa sebesar-besarnya tanpa sempat bertaubat. Hati mereka dimatikan sehingga tidak punya hasrat untuk membersihkan diri sebelum hayat dunia berakhir.

Itulah balasan Allah dan itulah balasan yang lebih hebat dari apa yang kita impikan. Kita impikan balasan lahiriah sedangkan balasan maknawiah itu lebih berat tanggungannya buat sang penzalim.



0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP