CARI KANDUNGAN BLOG

Mudahanah dan Mudaraat

April 25, 2017


Dua sifat ini adalah tercela. ia selalu dipalitkan kepada orang. Bila dipalitkan kepada ulama dan tokoh-tokoh dalam sejarah, ia menjatuhkan martabat mereka. Antara tokoh yang dipalitkan tuduhan ini adalah Imam Az-Zuhri. Kerana rapatnya hubungan beliau dengan pemerintah bani Umayyah, dia dituduh sebagai mudahanah dan mudaraat.


Apakah itu Mudahanah dan mudaraat. Sesetengah orang, secara gamblang melebelkan seseorang yang rapat dengan penguasa lalu dilihat mendapat faedah daripada hubungan rapat itu, sebagai mudahanah dan mudarat. Sepatutnya diperhatikan dengan cermat apakah bentuk kedekatan dengan penguasa itu.


Kata Qadhi Iyadh ketika mensyarahkan Saheh Muslim: Mudahanah itu adalah dalam perkara agama, seperti memberi fatwa yang tidak benar (demi memuaskan hati penguasa) sedangkan Mudaraat pula ialah dalam perak dunia.


Sesoorang yang rapat dengan penguasa lalu penguasa itu minta fatwa atau pendapat berhubung sesuatu perkara yang berkait dengan agama, lalu ulama itu pun berfatwa demi menyenangkan penguasa itu, itulah mudahanah. Umpamanya diminta fatwa untuk mengenaikan cukai yang membebankan rakyat, lalu dicari dalil dan hujjah untuk melegetimasikan perkara itu. hal ini ada kaitan dengan hukum hakam agama. maka fatwa tersebut dikatakan sebagai mudahanah.


ودوا لو تدهن فيدهنون



0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP