CARI KANDUNGAN BLOG

Dilarang memakai sebelah kasut

December 13, 2020

 Orang pakai kasut, dua belah. Apa jadi kalau hanya berkasut sebelah kaki? Orang kata orang itu gila. Ituklah kemungkinannya. Selain itu ia juga menimbulkan ketidakselesaan kepada badan yang berjalan tercongat conget.

Ada hadis nabi yang melarang berkasut sebelah. Tidak kiralah sebelah kanan atau kiri. Termasuk yang dilarang adalah memakai khuf sebelah sahaja. Mungkin juga, pakai stoking sebelah sahaja. Perbuatan ini tidka cantik di mata.

hadis nabi diriwayatklan dalam Saheh Muslim bab PAKAIAN menyebutkan :


حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مَسْلَمَةَ ، عَنْ مَالِكٍ ، عَنْ أَبِي الزِّنَادِ ، عَنِ الأَعْرَجِ ، عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ ، أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ : لاَ يَمْشِي أَحَدُكُمْ فِي نَعْلٍ وَاحِدَةٍ ، لِيُحْفِهِمَا جَمِيعًا ، أَوْ لِيُنْعِلْهُمَا جَمِيعًا 

 Janganlah seseornag  kamu berjalan dengan satu kasut, akanm tetapi hendaklah memaki kdua-duanya.


Ibn Al-Arabi Al-Maliki mengatakan sebab larangan itu ialah cara memakai kasut hanya sebelah sahaja adalah cara berjalan syaitan. 


Sungguhpun hadis ini diriwayatkan oleh Abu Hurairah dengan sanad yang saheh, terdapat bantahan daripada Aisyah ketika ornag beritahunya apa yang dikatakan Abu Hurairah. Aisyah r.a membantahnya sebagaimana dalam riwayat:


وروى الحافظ أبو زرعة العراقي في كتاب شرح الاحكام عن ابن أبي شيبة عن ابن عيينة عن عبد الرحمن بن القاسم عن أبيه ان عائشة كانت تمشي في خف واحد وتقول لاخيفن أبا هريرة قال واسناده صحيح.


0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP