CARI KANDUNGAN BLOG

Tafsir yang tidak mengikut apa yang warid dari Salafus Soleh

December 29, 2020

 Di antara kepincangan tafsiran Quran yang dikenalpasti ialah menafsirkan ayat tidak mengikut apa yang ditafsirkan oleh generasi Salafus Soleh. Perkara ini adalah di antara kecacatan dalam penafsiran. Jika ada tafsiran yang disebutkan oleh para salaf tentang satu ayat, maka tafsiran lain hendaklah diketepikan, bahkan tidka boleh diangkat sebagai tafsiran. Ini kerana generasi salaflah golongan yang paling faham dengan maksud sesuatu ayat Quran.

 

Kita lihat bagaimana mereka menafsirkan ayat 7 Surah Al-Fatihah:




غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلَا الضَّالِّينَ


Tafsiran yang betul bagi ayat ini adalah orang Yahudi dan Nasrani. Tidak perlu berbasa basi lagi dengan menyebutkan sifat-sifat. Terus langsung ditafsirkan sebagai orang Yahudi dan Nasrani. Orang yang dimurkai Allah itu Yahudi dan orang yang sesat itu orang Nasrani. Inilah tafsiran yang disebutkan dalam riwayat Turmizi dan lain-lain daripada Adi bin Hatim daripada nabi SAW (dalam hadis yang panjang) bahawa apa yang dimaksudkan ornag yang dimurkai Tuhan itu Yahudi dan yang sesat itu Nasrani.

 




Pun begitu, ada kalangan ulama tafsir yang cuba menafsirkan dengan makna yang yang lebih umum seperti yang dilakukan oleh Ahmad Mustafa Al-Maraghi:

 

 

 Demikian pula apa yang cuba diutarakan oleh Dr Mohammad Kamil Hussain dan Lajnah Al-Quran dan Sunnah di Kaherah:



Mereka menafsirkan dengan tafsiran yang tidak mengikut secara tuntas apa yang telah tsabit di kalangan salaf . Ini merupakan antara bentuk kesalahan dalam tafsir yang perlu diwaspadi dan diambil pelajaran oleh para menuntut ilmu tafsir.



 

 

 

0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP