CARI KANDUNGAN BLOG

DAURAH 31

January 13, 2009

Muka Surat 33
Surah Al-baqarah: Ayat 211-215


Isi-Isi Penting

Kaum Bani Israel banyak diberikan nikmat oleh Allah swt namun mereka seringkali kufur dengan nikmat-nikmat tersebut.

Dunia adalah hiasan buat orang Kafir sehingga dengan pencapaian mereka dalam dunia, mereka merendah-rendahkan orang beriman. Namun Allah mengingatkan bahawa orang bertakwa di atas orang kafir pada hari kiamat kelak.
Allah menghantar para nabi sebagai "basyir" dan "Nazir"
Komen
Ust Mohd Shahran menghuraikan ayat 213; Allah menghantar para nabi sebagai pemberi khabar gembira dan khabar duka dan dibekalkan kitab sebagai panduan. Bandingannya apabila seseorang membeli peti ais, ia akan dibekalkan buku manual penggunaan peti ais. siapa yang merujuk buku manual tersebut sebelum menggunakan peti ais, peti ais itu akan selamat daripada dirosakan. Demikianlah agama ini dan Al-Quran.
Ust. Sidqi Daniel menjelaskan tentang kelebihan bangsa Yahudi. Mereka dianugerahkan kepintaran dan kecantikan yang lebih berbanding bangsa lain. Mereka telah merancang untuk menyusup ke dalam pelbagai negara khusunya di US dengan cara menganjurkan penghapusan identiti bangsa dalam kad pengenalan agar mereka tidak dikenali oleh negara US. Pada hari ini Yahdi tersebar di serata dunia dan mungkin ada dalam negara kita Malaysia.
Ust Syukri mengingatkan bahawa kita tidak harus terpesona dengan kekayaan orang kafir kerana kekayaan tersebut hanya di dunia dan mereka tetap golongan rugi di hari akhirat.
En samit menceritakan pengalaman melihat layanan orang Yahudi terhadap orang yang dikenalpasti sebagai muslim semasa beliau belajar di US. Mereka senang bergaul dengan orang yang bukan Islam tetapi tidak suka bergaul dengan orang Islam.
Ust Kamaruddin menyebutkan tentang sebuah hadis berhubung dengan ayat 214 iaitu mengenai pertanyaan seorang sahabat bernama Khabab bin Al-Irt mengapa Rasulullah tidak meminta tolong dan berdoa kepada Allah supaya dimenangkan segara. Lalu Rasulullah menceritakan cobaan dan penderitaan ummat terdahulu. Kalangan mereka ada yang digergaji dari kepala hingga ke kaki dan kalangan mereka juga ada yang disikat daging mereka dengan sikat besi sehingga bercerai daging dari tulang, namun mereka tetap atas agama Allah. Tetapi kamu kaum yang tak sabar, kata Rasulullah.
Isu-isu yang ditimbulkan
Hj. Ja'far mempersoalkan mengapa masjid Baitul Maqdis terletak di Palastin dan tidak diletakkan di negara arab yang lain?
Ust. Kamaruddin menjelaskan bahawa keberadaan Baitul Maqdis di Palastin adalah sejak zaman nabi-nabi terdahulu lagi.
Hj. Yusuf menimbulkan persoalan mengenai maksud nafkah dalam ayat 215.
Hj. Yusuf menimbulkan mengenai orang berhutang yang bagaimana berhak disedekahkan.
En. suradi menimbulkan persoalan mengenai hikmah kenapa nabi tak makan barang sedekah tetapi makan barang hadiah.

0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP