CARI KANDUNGAN BLOG

DAURAH 194

June 22, 2010

TARIKH: 21/ 06/2010
MUKA SURAT :194
SURAH AT-TAUBAH: AYAT41-47

PENGERUSI                     : EN.SURADI
ULASAN TAJWEED        : UST SUKRI MAT
TERJEMAHAN                : TN HJ YUSUF 
TAFSEER                          : UST KAMA

ULASAN TAMBAHAN DAN PERSOALAN

1) UST SUKRI MAT

Ulasan: Ayat 41 menggesa kita agar berjihad dengan harta. Dalam konteks Malaysia yang berlaku peperangan dalam bentuk minda dan perjuangan menegakkan Islam, kita hendaklah menyahut seruan menyumbangkan harta kepada pertubuhan Islam.

2) UST WAN HELMI

Ayat 41 menyebutkan tentang nabi Muhammad melakukan kesalahan kerana memberi izin kepada golongan munafiqin untuk tidak menyertai perang Tabuk. Perbuatan nabi itu ditegur oleh Allah SWT. Selepas itu Allah menyatakan pula bahawa dengan tidak ikut serta golongan munafiqin itu mengelakkan mereka daripada menimbulkan kekacauan dan fitnah kepada tentera musllimin. Mengapa, kalau ada kebaikan Allah menegur dan menmberitahu bahawa yang nabi lakukan itu salah?

Ust Kama:

a) Apa yang nabi lakukan (membenarkan takhalluf dari peperanga) adalah tasa dasar baginda tidak tahu bahawa mereka adalah orang muanfiq. Bebuat dalam keadaan tidak tahu sebenarnya bukanlah kesalahan.

b) nabi hanya mengetahui senarai nama munafiqin setelah turunya surat At-Taubah dan baginda mengamanahkan Huzaifah Al-Yamani untuk menyimpannya.


c) Teguran Allah adalah kerana keputusan nabi itu mendahuli wahyu.


3) SURADI

Seseorang yang berniat musafir dari Sandakan  ke KK, lalu mengerjakan solat jamak dan Qasar di masjid Gum-Gum. Sampai di Telupid dia berubah niat dan balik semula ke Sandakan. Apakah jamak dan qasarnya itu terbatal?

Ust Kama: Solat jamak dan Qasarnya sah, sementelahan sandakan- Telupid sudah melebih marhalah.

0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP