CARI KANDUNGAN BLOG

DAURAH 195

June 23, 2010

TARIKH: 23/ 06/2010
MUKA SURAT :195
SURAH AT-TAUBAH: AYAT 48-54

PENGERUSI                     : EN.SURADI
ULASAN TAJWEED        : UST MAT SYAHRAN
TERJEMAHAN                : TN HJ YUSUF 
TAFSEER                          : UST KAMA

ULASAN TAMBAHAN DAN PERSOALAN

1) SAMIT

Apakah Ibn Jad'an itu bukan Islam?

Ust Kama:  Ibn Jad'an bukan Islam dan dia juga bukan ahli fatrah. Sebab itu nabi katakan amal baiknya tidak dapat membantunya. Ertinya dia ahli neraka.

2) AHMAD BIN DAUD

a) Nabi menawarkan wanita berkulit putih kekuningan kepada Al-Jadd bin Qais. Apakah maksud nabi? Apakah sekadar lawak dan jika penyertaan dalam peperangan itu didorong oleh keinginan kepada wanita berkulit putih kekuningan, tidak nanti jika mati bukan mati syahid?

Ust Kama: Perkataan nabi itu ditujukan kepada Al-Jadd bin Qais yang menunjukkan lemahnya semangat dan keinginan menyertai perang Tabuk. Sebilangan orang terjun dalam peperangan adalah untuk keuntungan dunia. Sesuai dengan minat Al-Jadd bin Qais, nabi menyebutkan tentang wanita Rom yang berkulit putih kekuningan.

b) Apakah tawanan yang bukan Islam itu boleh dinikahi?

Ust Kama: Tawanan perang sama ada lelaki atau perempuan menjadi hamba. Perempuan yang menjadi hamba boleh digunakan oleh tuannya dan tidak perlu dinikahi.

c) Apakah ada lagi jalan mendapat hamba di zaman sekarang?

Ust Kama: Jika ada peperangan dengan kafir harbi, maka ada hukum hamba.


2) EN MOMOH

Seorang yang menjadi masbuk duduk di sebelah kanan imam. Tiba-tiba datang seseorang menjadi makmum, berdiri di sebelah kanan makmum pertama. Datang pula makmum ketiga, berdiri di belakang imam. Makmum pertama mengundur ke belakang dan makmum ketiga turut mengundur ke belakang.
a) Bagaimana kedudukan makmum masbuk yang betul?


Ust Kama: Makmum masbuk, jika seorang hendaklah berdiri di sebelah kanan imam. Jika dua, berdiri dibelakang imam dengan dilebihkan ke sebelah kanan. Jika tiga seimbang. Jika empat, lebih ke sebelah kanan.
b) Apakah hukumnya jika makmum mengikut makmum?

Ust Kama: Mengikut makmum tidak sah.

3) SURADI

a) Seorang yang buta penglihatan sejak lahir dan pekak pula, apakah termasuk ahli fatrah?
Ust Kama: Seorang yang tidak sampai kepadanya seruan Islam, maka dia adalah ahli fatrah. Orang yang buta dan pekak tidak mendapat jalan pengetahuan tentang Islam maka dia adalah ahli fatrah.

b) Seorang yang berniat jamak ta'khir tiba-tiba mendapat musibah dalam safarnya sehingga tidak dapat menunaikan solat jamak ta'khir itu. Apakah hukumnya?


Ust Kama: Jika musibah itu menghilangkan taklifnya seperti pengsan, koma dan terhalang, maka ia dimaafkan . Namun, selagi akal berfungsi, dia wajib menunaikan solat.

0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP