CARI KANDUNGAN BLOG

Berta'amul dengan Nas: Hujjatun 'alaina wala lana

June 27, 2015

Kerap kali, bila kita bacakan Quran dan Hadis, kita bacakan ke atas orang lain, bukan ke atas diri sendiri. Dengan kata lain, sepatutnya Al-Quran itu hujjah ke atas kita dan bukan hujjah buat kita, tidak dipraktiskan. Inilah kesilapan yang membaluti kita sedangkan kita tidak sedar.

Bila kita baca Hadis dan ayat Al-Quran yang cerita tentang keutamaan menyertai Jamaah Islam, maka kita pun kata Jamaah kitalah yang dimaksudkan itu. Bila kita baca pula Hadis atau Ayat Quran memberi amaran tentang keciciran dalam perjuangan Islam, kita pun anggap merekalah yang telah tercicir dan kita pula orang istiqamah.


Bila kita baca tentang firqah najiah, kita kata kitalah kelompok itu.
Bila kita baca tentang orang yang celaka dan binasa, kita kata mereka sebelah sanalah yang celaka dan binasa.

Allah larang daripada mencintai dunia dan karam di dalamnya. Kita pun kata "geng" sebelah sana memang cinta dunia dan karam di dalamnya. Mereka menguasai projek dan mahligai dalam negara. Mereka naik kereta mewah dan dapat pendapatan besar.

Kemudian, jika kita mendapat peluang seperti mereka untuk merangkul dunia, kita kata pulak apa yang kita dapat itu adalah nikmat Allah untuk menguji kita bersyukur atau tidak. Rumah kita yang besar adalah masjid untuk lestarkani perjuangan. Kereta mewah kita pula adalah kuda yang diribat untuk fi Sabilillah.

Inilah bentuk sikap membacakan sabda dan Firman untuk orang lain dan dibacakan pula demi diri sendiri. Perbuatan seperti ini tentulah dibenci oleh Allah. Para salafus soleh terdahulu, bila mereka baca ayat amaran, mereka rasakan bahawa Allah sedang beri amaran kepada mereka, miski ayat itu menceritakan perihal ummat terdahulu atau musuh-musuh Islam semasa.

Marilah kita cuba menghayati falsafah ini. Bahawa Al-Quran, kita bacakan ke atas diri. Sebagai hujjah ke atas pundak kita dan bukan hujjah ke atas tengkuk orang lain.

0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP