CARI KANDUNGAN BLOG

Kembali Ke Meja Rundingan.

June 27, 2015

Menulis oleh Ibn Qayyim dalam Zadul Ma'ad (3/304):

يجوز ابتداء الإمام بطلب صلح العدو إذا رأى المصلحة للمسلمين فيه ، ولا يتوقف ذلك على أن يكون ابتداء الطلب منهم


" Harus pemimpin Islam mengusulkan perdamaian dengan musuh apabila beliau melihat pada perdamaian itu ada kemaslahatan buat kaum kaum Muslimin. Memulakan usul damai tidak semestinya dari pihak musuh sahaja".

Kalangan pemimpin Islam kekadang dibayangi keegoan dengan sangkaan menjaga izzah Islam, lalu enggan mengalah kepada musuh. Dia beranggapan bahawa meminta perdamaian dengan musuh itu akan menjatuhkan darjat Islam padahal perdamaian itu baik untuk kaum muslimin. Pada saat dilihat perdamaian itu baik, maka keegoan perlu disingkirkan. Mulakan usaha untuk kembali berdamai dalam ertikata bertahalluf. Jika ini gagal dilakukan, maka mudarat besar menanti kaum muslimin lebih besar daripada mudarat menghilangkan izzah islam yang didakwakan.

Nabi SAW telah menyebutkan dalam sebuah hadis peristiwa akhir zaman (yang diriwayatkan oleh Abu Daud) :

سَتُصَالِحُونَ الرُّومَ صُلْحًا آمِنًا

" Nanti kamu akan minta damai dengan Rom (pent-Kuasa Barat) melalui satu perjanjian damai yang memberikan keamanan".

Dalam hadis ini, dinyatakan bahawa pada akhir zaman, ketika berlaku siri-siri peperangan, ummat Islam akan mencari dokongan daripada kaum kafir dengan mengajar berdamai. Ajakan tersebut datang daripada pihak Islam dahulu dan bukan dari pihak kafir. Ini membuktikan bahawa tidak menjadi kesalahan kalau pemimpin Islam memulakan inisiatif damai sekalipun keegoan mentafsirkannya sebagai menjatuhkan izzah Islam.

0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP