CARI KANDUNGAN BLOG

Berpada dengan Sunnah

November 6, 2018



Perkataan Ibn Mas'ud disebutkan dalam Ad-Darimi (223), Al-Lalakai (1/55,88):


اقتصاد في سنة خير من اجتهاد في بدعة


"Berpada dengan apa yang ada dalam Sunnah lebih baik daripada bersungguh-sungguh dalam perkara Bid'ah".


"Khabatib Al-Baghdadi dalam kitab Al-Feqh wal Mutafaqqih menyebutkan: Said Al-Musayyab melihat seorang lelaki solat sunat lepas terbit fajar lebih daripada dua rakaat dan panjang rukuk dan sujud dalamnya lalu beliau melarannya. Lantas lelaki itu pun berkatanya: Wahai Abu Muhammad, apakah Allah akan menyiksaku dengan sebab solatku? Kata Said Al-Musayyab: Tidak, akan tetapi Allah menyiksamu dengan sebab kau menyalahi Sunnah!".

Sufyan bin Uyainah berkata: Aku mendengar perkataan Anas bin Malik ketika seorang lelaki datang kepadanya lalu bertanya: Di manakah aku perlu berniat ? Kata Imam Malik: Di Zulhalifah sebagaimana nabi SAW berihram. Kata Lelaki itu: Aku ingin berniat ihram di Masjid Nabi di sebelah kubur baginda. Imam Malik mencegahnya dan berkata: Jangan, aku takut kau ditimpa fitnah. Kata Lelaki itu :Fitnah apa pula. Aku cuma menambahkan jarak!. Kata Imam Malik: Apakah fitnah yang lebih besar daripada kau menyangka kau telah mendahului nabi dalam bab yang dia kurang.Lalu Imam Malik pun membaca firman Allah SWT:


فَلْيَحْذَرِ الَّذِينَ يُخَالِفُونَ عَنْ أَمْرِهِ أَنْ تُصِيبَهُمْ فِتْنَةٌ أَوْ يُصِيبَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ


Dikeluarkan oleh Khatib Al-baghdadi dalam Al-Feqh wal Mutafaqqih (1/146) , Abu Nu'aim dalam Al-Hilyah (6/326) dan lain-lainnya.





0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP