CARI KANDUNGAN BLOG

Konsep kewalian

October 6, 2009

Firman Allah SWT

إنما وليكم الله ورسوله والذين آمنوا الذين يقيمون الصلاة ويؤتون الزكاة وهم راكعون

"Sesunnguhnya wali kamu adalah Allah, RasulNya dan orang-orang yang beriman yang mendirikan solat,mengeluarkan zakat serta mereka rukuk (kepada Tuhan mereka)"

Siapa wali Allah? Persoalan ini sering bermain dalam fikiran sesetengah orang. Sesetengah orang memanipulasi persoalan dengan mengaku dirinya wai Allah atau mengangkat guru, syeikh atau pimpinannya sebagai wali Allah. Ramai yang tergelincir kerana persoalan wali Allah ini.

Seseorang yang mengikut satu ajaran mengatakan gurunya sebagai wali Allah.Pada mulanya mungkin dia kata wali Allah. Namun,lama kelamaan tingkat itu dinaikkan menjadi tingkat yang lebih tinggi. Seumpama ajaran Al-Arqam yang mengkultuskan Asaari Muhamamd. Mungkin pada mula gerakkan Al-Arqam dulu,  Asaari dianggap biasa sahaja. Insan biasa dan kalau pun lebih,mungkin dianggap guru atau mursyid. Namun, lama-kelamaan, kepercayaan pengikut meningkat dan terakhir dia dianggap "Sohibuz zaman".

Bagi yang larut dalam pengagungan terhadap wali Allah, mereka percaya wali punya kerajaan tersendiri. Wali ada tingkat-tingkat dan kastanya. Ada wali namanya wali qutub, wali autad, wali abdal dan sebagainya. Sohibuz Zaman mungkin di atas semua wali-wali itu bagi satu-satu  zaman. Mereka mempercayai wali-wali ini boleh mengatur takdir bala bencana,kematian dan sebagainya. Beberapa kepercayaan berhubung penglibatan para wali dalam pengaturan takdir Allah memperlihat lemahnya Allah sebagai al-Khaliq. Ini tentunya merosakkan akidah orang yang berpegang dengannya.

Kita mungkin biasa mendengar nama Syeikh Abdul Qadir Jailani.Beliau memang seorang ulama yang hebat pada zamannya. Tetapi,pengkagum kehidupan para wali telah menamakan dia sebagai Sultanul Auliya. Kepada semua para wali, kononnya dialah sultan. Persoalannya, apakah jika semua para wali itu dikumpulkan, Syeikh Abdul Qadir Jailani itu lebih hebat daripada sahabat-sahabat nabi? Kalau para wali itu punya sultan, Abu Bakar As-Sidiq lah yang paling layak menjadi sultan. Sesudah nabi Muhammad, dialah insan paling utama di kalangan umat ini!


Sebab itu, kita perlu merujuk semula konsep kewalian berdasarkan nas.Cerita-cerita dongeng mengenai para wali,kabinet dan kerajaannya tak ubah cerita dongeng dewa dewi dalam hikayat Mahabrata atau Ramayana.

Allah berfirman dalam surah Yunus, ayat 62-63:

ألا إن أولياء الله لا خوف عليهم ولا هم يحزنون * الذين آمنوا وكانوا يتقون

"Bukankah para wali Allah itu, mereka tidak takut dan tidak pula berdukacita. Merekalah orang yang beriman dan bertakwa".
As-Syaukani berkata:

المعيار الذي تعرف به صحة الولاية ، هو أن يكون عاملاً بكتاب الله سبحانه وبسنة رسوله- صلى الله عليه وسلم - مؤثراً لهما على كل شيء ، مقدماً لهما في إصداره وإيراده ، وفي كل شؤونه ،فإذا زاغ عنهما زاغت عنه ولايته

" Ukuran yang digunakan untuk mengenali seseorang itu wali Allah atau tidak ialah sejauh mana dia beramal dengan Kitab Allah (Al-Quran ) dan sunnah Rasulullah SAW.  Sejauh mana dia mementingkan kedua-duanya di atas segala yang lain, mengutamakan kedua-duanya dalam perlakuan dan kehendaknya dan segala urusannya. Apabila dia tergelincir dari kedua-duanya, dia telah tergelincir dari jalan wali Allah".

Semoga Allah memelihara kita daripada tipudaya syaitan yang mempesona.

Bacaan tambahan: Toriqul Islam 



0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP