CARI KANDUNGAN BLOG

DAURAH 207

July 21, 2010

TARIKH: 21/ 07/2010
MUKA SURAT :207
SURAH AT-TAUBAH: AYAT 123-129
PENGERUSI                     :  SURADI
ULASAN TAJWEED        : UST SUKRI MAT
TERJEMAHAN                : HJ YUSUF
TAFSEER                          : UST KAMA

ULASAN TAMBAHAN DAN PERSOALAN

1) ANUAR TABALON


a) Apakah hukumnya berubat dengan bomoh bukan Islam yang menjampi serapah?

Ust Kama:

Berubat dengan ahli perubatan bukamn Islam, pada dasarnya tidak dilarang. Rasullullah SAW sendiri pernah menyuruh sahabatnya berubat dengan seorang bukan Islam. Namun, jika ahli perubatan itu menggunakan sihir, maka ia adalah dilarang. Sebenarnya, bukan sahaja yang bukan Islam,yang beragama Islam pun kita dilarang mendapatkan rawatan daripadanya. Menjampi dengan menggunakan ruqyah yang kita tidak ketahui maknanya atau yang kita ketahui maknanya dan mengandungi seruan kepada jin dan syaitan adalah dilarang.

b) Apakah boleh berubat dengan bomoh bukan Islam yang menggunakan bacaan Quran sebagai jampinya?

Ust Kama: Orang bukan Islam yang menggunakan Quran sebagai jampinya termasuk mereka yang menyalahgunakan Quran. Bukan tujuan jampian Al-Quran diturunkan. Ia diturunkan untuk diimani. Orang beriman tidak akan redha dengan penyalahgunaan Quran. Justeru, tidak harus bagi yang beriman berubat dengan orang kafir yang menyalahgunakan Quran.





2) MUDA AJAK


a) Menceritakan pengalaman masa muda mendapatkan ubat kepada seorang bomoh untuk menjadikan seorang gadis pujaan menyukai dirinya. Momoh menggunakan cara berubat dengan memasukkan paku ke dalam tubuhnya dan mensyaratkan agar tidak boleh mandi dan tidak boleh berwuduk selama beberapa hari.

Menasihati ahli jemaah agar tidak berubat dengan cara sebegini kerana syaratnya bertentangan dengan Islam.

b) Semasa saya berkurusus di sebuah hotel, saya melihat seorang lelaki yang mengamalkan sunnah makan dalam talam dalam situasi yang jika dilihat pada keadaan hotel, boleh menjatuhkan aib diri. Apakah maksud sunnah makan dalam talam itu?





Ust Kama: Sebahagian orang memahami sunnah secara harfiah. Sebahagian mengamalkan sunnah  dengan memahami prinsip di sebalik setiap amalan lalu menerapkannya. Makan dalam talam diamalkan secara harfiah oleh sebahagian orang. Sebahagian mengamalkan prinsip makan berjemaah sekalipun dalam bekas berasingan. Kedua-kedua kelompok ini mendapat ganjaran mengamalkan sunnah berdasarkan niat masing-masing. Jika kita melihat seseorang makan dalam talam, janganlah pula kita memperlecehkannya. Berlapang dadalah menghadapi perbezaan tafsiran terhadap sunnah.


3) SURADI

Apakah hukumnya melabuhkan pakaian di bawah buku lali?

Ust Kama: Berpakaian labuh di bawah buku lali adalah dilarang  hadis yang soheh. Ia diistilahkan sebagai isbal. Menanggapi larangan ini, ada cara orang memahaminya. Memahami secar harfiah dan mehamai secara prinsip. Raikan kedua-duanya.

0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP