CARI KANDUNGAN BLOG

DAURAH 415

November 7, 2012

TARIKH : 06/ 11 /2012
MUKA SURAT :415
SURAH AS-SAJDAH: AYAT 1-11

PENGERUSI                       : MAS SURADI
ULASAN TAJWEED         : mas suradi
TERJEMAHAN                 : HJ. YUSUF
TAFSEER                           : UST KAMA


PERSOALAN 

1) MUDA AJAK

a) Ada perkataan dari kalangan orang tua-tua yang mengatakan budak yang lahir ke dunia di sebabkan ada perjanjian yang ditinggalkan, Bila ditanya apakah perjanjian itu, maka disuruhnya kita cari perjanjian tersebut. Apakah ada perjanjian yang dimaksudkan?

Ust Kama: Memang setiap yang lahir membawa perjanjian. Perjanjian tersebut adalah Islam.

 Bolehkah beli jenama tertentu yang ada lambang cross seperti kereta ?

Ust Kama: Sengaja memakai lambang agama lain adalah perbuatan syirik. Namun jika bukan niat kita untuk memakainya, tidak mengapa. Kekadang, ia adalah lebih kepada persepsi. Jika memang ia lambang cross, elakkanlah.

2) HJ.YUSUF

Mana satu yang perlu diuatamakan bagi pesakit di hospital? Mengajarkannya kalimat atau biarkan doktor berusaha menyelamatkannya?

Dr. Khalili: Usaha menyelamatkan pesakit yang dilakukan oleh pihak hospital akan melihat kepada keadaan pesakit. Jika yang ada harapan baru dibuat langkah-langkah bantuan dan ketika itu memanglah tidak wajar diganggu.

Ust Kama: Akhir kalimat itu punya maksud hafi dan ada dimensi maknawi. Jika eseorang itu tidak berakhir dengan kalimah tersebut dari segi lafzi, namun hidupnya berjalan di atas prinsip kalimat, maka akhir kalam dengan kalimatlah namanya.

3) MOMOH

Dikatakan ramai orang dulu masuk syurga dan sedikit orang kemudian masuk syurga. Apa maknanya itu?

Ust Kama: Orang dulu katakan 100 orang lalu yang masuk syurga 70 orang. Ramailah namanya. Orang sekarang 1000 lalu yang masuk syurga 200 orang. Sedikitlah namanya. Itu secara nisbah dengan jumlah orang sezamannya.

ada penjelasan dalam hadis mengenai maksudnya itu . Dinyatakan jumlah manusia ramai yang masuk neraka bagi golongan mutaakhirin itu sebabkan dicampur bersama nisbah 999 :1 Yakjuj dan Makjuj berbanding manusia biasa.

4) HJ JAAFAR


Apakah bila air mani kena pakaian kering atau basah, pakaian jadi najis?

USt Kama: Air mani itu suci. Bila kena pakaian, pakaian tersebut boleh digunakan untuk solat. Tidak kiralah kering atau basah.


0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP