CARI KANDUNGAN BLOG

TAFSIR SURAH HUD: AYAT 11-12

May 30, 2021


 إِلَّا الَّذِينَ صَبَرُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أُولَٰئِكَ لَهُم مَّغْفِرَةٌ وَأَجْرٌ كَبِيرٌ (11فَلَعَلَّكَ تَارِكٌ بَعْضَ مَا يُوحَىٰ إِلَيْكَ وَضَائِقٌ بِهِ صَدْرُكَ أَن يَقُولُوا لَوْلَا أُنزِلَ عَلَيْهِ كَنزٌ أَوْ جَاءَ مَعَهُ مَلَكٌ ۚ إِنَّمَا أَنتَ نَذِيرٌ ۚ وَاللَّهُ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ وَكِيلٌ (12)


" Melainkan orang-orang yang sabar dan beramal soleh, bagi mereka diberikan kemapunan dan pahala yang besar. Mungkin kamu (wahai MUhamamd) tidak menyampaikan sebahagian daripada apa yang diwahyukan kepadamu dan merasa sempit dada untuk menyampaikannya kerana orang-orang kafir itu berkata : Kenapa tidak diturunkan sahaja kepada Muhammad perbendaharaan atau datang bersama-samanya malaikat? Sesungguhnya kamu hanyalah seorang pemberi amaran dna kepada Allahlah tempat berserah segala sesuatu".

Ayat 11

Setelah Allah menyebutkan dalam ayat sebelumnya sifat buruk sebahagian manusia yang mendapat nikmat dan ujian dna kegagalan mereka dalam menguruskan dua perkara ini, Allah menyebutkan pula orang yang berjaya mengendalikannya dengan baik. Iaitulah mereka yang sabar ketika ditimpa musibah dan beramal soleh sewaktu mendapat nikmat.

Sisebutkan dalam Hadis:



والذي نفسي بيده ، لا يصيب المؤمن هم ولا غم ، ولا نصب ولا وصب ، ولا حزن حتى الشوكة يشاكها ، إلا كفر الله عنه بها من خطاياه


Disebutkan dalam Sohehain:



والذي نفسي بيده ، لا يقضي الله للمؤمن قضاء إلا كان خيرا له ، إن أصابته سراء فشكر كان خيرا له ، وإن أصابته ضراء فصبر كان خيرا له ، وليس ذلك لأحد غير المؤمن


Sifat sabar dan beramal soleh menjadi ciri orang mukmin yang tidak rugi sepertimana disebutkan dalam Surah Al-Asr:




والعصر إن الإنسان لفي خسر إلا الذين آمنوا وعملوا الصالحات وتواصوا بالحق وتواصوا بالصبر


Ayat 12


Ayat ini membawa maksud pertanyaan Allah kepada nabi Muhammad SAW. Apakah kamu wahai Muhammad, akan meninggalkan sebahagian daripada apa yang diwahyukan kepadamu setelah melihat demikian kuatnya penentangan kaum kafir kepadamu?

Orang kafir mengejek nabi SAW. Kata mereka:

" Kalau kamu boleh bawa harta emas dan perak kepada kami, jadikan kami kaya raya, gunung-ganang sekeliling Mekah jadi emas.  Kalau tak[un bawa malaikat dari langit bersamamu sebagai saksi".


Dikatakan nama mempunya "ham" (lintasan keinginan) untuk memenuhi kemahuan kaum kafir agar berhenti mencela Tuhan sesembahan ornag kafir. Ini kerana mereka mengatakan kepada nabi : Kalau kau wahai Muhamamd berhenti mengaytakan yang b uruk-buruk tentang Tuhan sembahan kami, atau bawakan kitab yang tidak menyebutkan yang buruk-buruk tentang Tuhan kami, kami akan ikut kamu.

Allah membuat penegasan kepada nabi. Membujur lalu melintang patah. Jangan dilayan kata-kata orang kafir. Jangan dipedulikan perasaan mahu berlemah lembut dalam menegakkan prinsip dakwah. Teruskan dan jangan ada tukar gantinya. Fokus kepada tugas. 

Allah menyebutkan hal yang sama dalam Surah Al-Hijr. ayat 97-99:



ولَقَدْ نَعْلَمُ أَنَّكَ يَضِيقُ صَدْرُكَ بِمَا يَقُولُونَ (97) فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ وكُن مِّنَ السَّاجِدِينَ (98) واعْبُدْ رَبَّكَ حَتَّى يَأْتِيَكَ اليَقِينُ


Muhimmah Lughawiyyah:


1) Allah menyebutkan ( وَضَآئِقٌ ) dan tidak menyebutkan ( ضيق    ) . Ada beza antara dua kalimah ini. Kalimah {   وَضَآئِقٌ } membawa maksud rasa sempit yang mendatang. Ia bukan sifat diri tetapi datang kerana sebab tertentu dan pada masa yang tertentu. Jika { ضيق  }, ia adalah sifat diri. Rasulullah bukan seorang yang sempit dada. Dia adalah insan yang lapang dadanya. Cuma rasa sempit datang pada masa tersebut kerana keadaan tertentu. 

Misalnya: سيد   tidak sama dengan   سائد . Kalimah سيد menggambarkan seorang yang sentiasa memimpin dan sifat memimpin itu telah sebati dengan dirinya. Namun, jika disebut سائد ia membawa maksud hanya pada masa dan keadaan tertentu sahaja dia memimpin. 

Demikianlah juga beza kalimah seperti :

جواد dan  جائد
حسن dan  حاسن
فرح dan فارح

2) Lihat maksud tersembunyi dalam seni bahasa dalam ayat ini:


فَلَعَلَّكَ تَارِكٌ بَعْضَ 

Ayat ini membawa maksud :"meninggalkan" yang masa sekarang dan masa depan dna BUKAN masa yang telah lalu. Ertinya Nabi SAW tidak meninggalkan apa yang diwahyukan kepadanya pada masa lalu. Maka pertanyaannya adalah apakah kamu wahai Muhammad sedang meninggalkan atau akan meninggalkan di masa depan sebahagian daripada apa yang diwahyukan kepadamu? 

Kisah Al-Kasa'i (ulama bahasa ) dan Muhamamd bin Al-Hasan (ulama fekah) mengenai . Muhamamd bin Al-Hasan menunjuk pandai dalam bahasa Arab maka Al-Kasai mahu beri pelajaran kepadanya. Di depan khalifah Harun Arrasyid ditimbulkan masalah oleh Al-Kasai. Jika satu orang  datang dan berkata:

Yang pertama berkata:

هذا قاتلٌ أخي

Yang kedua berkata:


 هذا قاتلُ أخي

Mana satu antar keduanya yang diberikan hukuman Qisas.


MUhamamd bin Al-Hasan mengatakan kedua-duanya. Maka terdedahlah kekurangan ilmunya dalam bahasa. Harun Ar-Rasyid yang telah tahu beza antara dua lafaz itu hasil pergaulannya dengan Al-Kasai pun menyatakan salahnya keputusan Muhamamd bin Al-Hasan.


Yang pertama itu tidka pernah membunuh. Dia akan bunuh. Bagimana hendaklah diqisas? Yang kedua itulah yang Telah membunuh. Dialah yang patut diqisas.


Jadi, samalah dengan lafaz yang gunapakai dalam ayat tadi. Maknanya nabi tidka pernah meninggalkan sebahagian daripada apa yang diwahyukan kepadanya. Apa yang disebut itu tidak berlaku. Perhatikan , jika isi fa'il diidafatkan kepada kalimah selepasnya, barulah pekerjaan itu telah berlaku. Jika ia datang dalam bentuk isim fa'il yanpa idafat, maka ia menggambarkan masa kini dan akan datang!


LIHATLAH
 Al-Quran punya kesenian bahasa yang sangat tinggi. Orang Arab zaman nabi telah mencapau kemuncak kemahiran bahasa.  Pun begitu, tidak kita temui seorang pun kalangan mereka mempertikaikan kesempurnaan bahasa Al-Quran. Orang pakar tidak pertikai, tapi ada orang yang rasa pandai bahasa pada hari ini cuba pertikai sudut bahasa Al-Quran. Lihat apa yang ditonjolkan oleh beberapa orang.  Seperti satu orang yang namanya Abdul Fadhi, seorang pastor berbangsa Arab asal Arab Saudi.





RUJUK TAFSIR:



























1 comments:

Anonymous,  January 31, 2022 at 11:40 AM  

1xbet korean 2021【Malaysia】play on korean online
1xbet 1xbet korean korean 2021【Malaysia】play on 샌즈카지노 korean online poker site with 1xbet korean งานออนไลน์ 2021【Malaysia】play on korean online poker site with live dealer games.

Post a Comment

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP