CARI KANDUNGAN BLOG

IMAM AHMAD BIN HAMBAL DAN FITNAH QURAN MAKHLUK

March 27, 2020

Pernah dalam episod sejarah Islam, Muktazilah begitu berkuasa. lantas, dengan kekuasaan itu, rakyat dipaksakan menganut fahaman muktazilah. Itulah fahaman yang menegaskan Al-Quran itu makhluk. Episod ini berlaku semasa pemerintahan 3 khalifah Bani Abbasiyah iaitu Al-Makmum, Al-Muktasim dan Al-Wasiq.Di belakang mereka adalah ulama muktazilah zaman tersebut iaitu Basyar al-Muraisi dan Ahmad bin Abi Daud..

Para ualama zaman itu dipaksa mengakui Al-Quran adalah makhluk. Siapa enggan, dia akan disiksa. Setelah tekanan dahsyat dikenakan, hanya empat ulama yang dapat bertahan. Mereka adalah:
1) Imam Ahmad bin Hambal
2) Muhamamd bin Nuh
3) Al-Qawariri
4) Sajjadah

Mereka dibelenggu dengan rantai besi. Tidak tertanggung dengan siksaan itu, Sajjadah tewas di awal cerita. Dia mengaku sebagaimana yang muktazilah mahu. Kemudian Al-Qawariri juga mengaku. Mereka dibebaskan setelah membuat pengakuan. Tinggallah Imam Ahmad dan Muhamamd bin Nuh. Mereka berdua digiring menuju Tarsus untuk bertemu khalifah Al-Makmun. Tarsus adalah tempat Al-Makmun tinggal iaitu di perbatasan Beyzintin. Dalam perjalanan, Muhamamd bin Nuh gugur syahid.

Dalam perjalanan itu, sampai berita kematian al-Makmun. Al-Makmun yang ingin membunuh imam Ahmad bin Hambal itu akhirnya mati dibunuh oleh doa insan soleh bernama imam Ahmad.

Namun al-Makmun telah mewasiatkan kepada  saudaranya yang bakal mengambil jawatan khalifah iaitu al-Muktasim agar memegang teguh mazhab muktazilah dan menggunakan kekuatan kekuasaan untuk memaksakan manusia mengikutinya.

Ketua Polis Negara yang menjalankan perintah menyiksa  dan memaksa ulama mengakui Quran makhluk itu ialah ISHAK BIN IBRAHIM. Dia menjalankan arahan Al-Makmun.

 
Maka azab yang ditanggung imam Ahmad berterusan. Oleh Al-Muktasim diperentahkan agar Imam Ahmad dihantar ke Baghdad dan dipenjarakan di sana, dalam penjara sempit dengan rantai kaki dan tangannya. Imam Ahmad sakit teruk maka dia dia dipindahhkan ke penjara umum dan di sana diatinggal selama 3 bulan.

Selama 28 bulan dari tahun 218H hingga 221H imam Ahmad diazab dna disiksa. Ini adalah zaman Khalifah Al-Muktasim. Imam Ahmad dibebaskan akhirnya setelah khalifah Al-Muktasim melihat tidak berganjak daripada pendiriannya walau disiksa.

Selepas Al-Muktasim, anaknya Al-Wasiq pula mengambil alih kekuasaan. Al_wasiq memang penganut bid'ah muktazilah kerana yang mendidiknya sejak kecil adalah Ahmad bin Abi Daud, mufti muktazilah yang berpengaruh dalam kerajaan. Pada zamannya paksaan menganut pemikiran khalqul Quran kembali ditekankan.

Ketika itulah muncul seorang bernama Ahmad bin Nasir al-Khuzai merancang untuk menggulingkan Al-Wasiq kerana kejelekkannya dengan bid'ah yang dianutnya. ia menyusahkan rakyat. Imam Ahmad ditemuinya untuk mionta sokongan. tapi, iman AHmad membantah usaha menggulingkan khalifah itu. Pada akhirnya gerakan Ahmad bin nasir Al-Khuzai tidak menjadi.

Pun begitu, Al-Wasiq tetap bersikeras dengan imam Ahamd. Dia mengeluarkan perintah supaya Imam Ahmad keluar dari Baghdad, bahkan tidak boleh tinggal dalam wilayah keuasaanya. Imam Ahmad terpaksa bersembunyi dan tidak boleh mkengajar atau hadi berjumaat.

Hinggalah tahun 231H, matilah Al-Wasiq dan bergantilah pula dengan Al-Mutawakkil. Al-Mutawakkil adalah seorgang bermazhabkan Ahli sunnah Wal Jamaah!

Padas zamannya, Imam Ahmad kembali boleh mengajar dan dia kembali dihargai khalifah.

&&&&&&&&&&

Nama sebenar Imam Ahmad adalah Abu Abdillah Ahmad bin Muhamamd bin Hambal As-Syaibani.  Beliau lahir pada Rabiul Awal tahun 164H di Marwu dalam wilayah Khurasan. Ayahnya meninggal saat dia masih dalam kandungan ibunya. Lalu ibunya membawanya tinggal di Baghdad. Pada usia 15 tahun, dia mula menuntut il;mu di sana. Itulah tahun 179H iaitu tahun yang sama di mana Imam Malik meninggal dunia. Dia banyak mengembara dari satu walayah ke wialyah lain untuk menuntut ilmu. Kerana kesibuknya itu, beliau tidak sempat berkahwin melainkan setelah berumur 40 tahun.

Imam Al-Muzani menyebut:


عصم الله الأمة بأبي بكر يوم الردة، وبأحمد بن حنبل يوم المحنة

Allah pelihara ummat ini dengan Abu bakar As-Siddiq pada hari berlakunya Riddah (Murtad) dan dengan Ahmad bin Hambal pada zaman mihnah (Khalqul Quran)


 
عصم الله الأمة بأبي بكر يوم الردة، وبأحمد بن حنبل يوم المحنة.

رابط المادة: http://iswy.co/e18sl2
قال المزني رحمه الله: عصم الله الأمة بأبي بكر يوم الردة، وبأحمد بن حنبل يوم المحنة.

رابط المادة: http://iswy.co/e18sl2
قال المزني رحمه الله: عصم الله الأمة بأبي بكر يوم الردة، وبأحمد بن حنبل يوم المحنة.

رابط المادة: http://iswy.co/e18sl2

0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP