CARI KANDUNGAN BLOG

KISAH BALUQIYA

March 26, 2020

Pernahkah anda mendengar sebuah kisah bernama kisah Baluqiya?

Kisah ini salah satu kisah yang ada dalam hikayat Alfu Lailah wa lailah. Namun ia berbeza daripada kisah-kisah lain kerana ia melibatkan kisah yang dikaitkan dengan kelahiran nabi Muhammad SAW. Kisah ini kedengarannya seperti dongeng dna tidak munasabah.

Cerita Baluqiya ini ada dalam cerita Hasib Karimuddin. Ia adalah cerita yang diceritakan oleh Ratu Ular kepada Hasib Karimuddin.

Hasib Karimuddin adalah anak nabi danial a.s. Ayahnya itu telah belayar di laut dengan membawa kitab-kitabnya. Lalu berlakulah tragedi dan kapal yang dinaikinya karam. Kitab-kitabnya tidka dapat diselamatkan melainkan 5 lembaran. Lima lembaran itu dibawa balik dan disimpan dalam peti. Ketika Nabi Danial hendak mati, dia berpesan kepada isterinya yang ketika itu sedang mengandung agar menyerahkan pusaka lima lembaran itu kepada anaknya bila dia minta. Dia juga berpesan agar anaknya itu dinamakan Hasib Karimuddin.

Baca Kisahnya : HASIB KARIMUDDIN

Baluqiya seorang pemuda Bani Israil melakukan pengembaraan mencari nabi Muhammad SAW. Dalam pengembaraannya itu, dia bertemui dengan bermacam-macam perkara ajaib. Dihujung pengembaraannya, dia bertemu dengan nabi Khidr yang kemudiannya menghantarnya pulang bertemu ibunya.

Anda boleh baca kisah ini dalam versi bahasa Arab di sini:



Jika mahu baca kisah yang sudah diterjemahkan, boleh baca di sini:


Apapun, ini hanyalah sebuah kisah Israiliyyat. Barangkali inilah kemuncak khayalan dalam kisah-kisah Israiliyyat. 

Baca boleh, percaya jangan!

0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP