CARI KANDUNGAN BLOG

Daurah 10

August 19, 2008

Surah Al-Baqarah: M/S 12
Isi-isi penting:
1. Bahawa kebanyakan Yahudi adalah buta huruf dan hanya ulama mereka yang mampu membaca taurat.
2. Para ulama Yahudi sewenangnya mengubah ayat Allah dan mendakwa ia adalah dari Allah.
3. Dilarang melebelkan sesuatu perkataan yang bukan datang daripada Rasul dan Allah kerana itu bermakna mendustakan mereka.
4. Dakwaan palsu orang-orang Yahudi bahwa mereka akan masuk neraka beberapa hari sahaja.

Komen

Ustaz Farihan mengimbau kisah pembunuhan hartawan Yahudi dan penyembelihan sapi bertina dengan membawa iktibar bahawa kita ditegah berdolak dalik dalam melaksanakan perintah Allah. Perbuatan dolak dalik ini adalah sikap Yahudi.

Isu-isu yang dibincangkan.

1. En Suradi menimbulkan persoalan mengenai sebuah hadis, sabda Rasulullah:
"إياكم والحسد فإن الحسد يأكل الحسنات كما تأكل النار الحطب أو العشب"
Yang bermaksud: Jauhi olehmu hasad. Sesungguhnya hasad itu memakan segala kebaikan sebagaimana api memakan kayu atau rumput.
(Bagaimanakh cara kedengkian itu memakan kebaikan?apakah ia memakan beransur-ansur atau sekaligus?)
Ust. Kamaruddin mengulas sekaligus menyebutkan hadis yang lain mengenai tidak dibenarkan dengki melainkan dalam 2 keadaan iaitu dengki kepada hartawan yang dermawan dan ilmuan yang budiaman. Ulasan juga dikaitkan dengan sebuah hadis mengenai maksud orang muflis iaitu orang yang datang pada hari kiamat dengan pahala yang banyak tetapi banyak menyakiti orang lain, lalu pahala amalnya diambil dan diberikan kepada orang yang disakiti hatta habis pahalanya. Lau dosa orang yang disakiti pula diambil dan dibebankan atasnya. Dengki juga merupakan satu bentuk perbuatan menyakiti orang lain. Persoalan mengenai bagaimana cara kedengkian itu memakan kebaikan, sama ada di dunia atau pada hari akhirat ditangguhkan kepada daurah berikutnya.

0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP