CARI KANDUNGAN BLOG

Daurah 9

August 14, 2008

Surah Al-Baqarah : M/S 11
1. Kisah penyembelihan sapi betina memberi iktibar bahawa bangsa Bani Israil suka mempersoalkan perintah nabi mereka dan kita ummat Islam dilarang mempersoalkan apa yang telah diperintahkan Allah dan rasul.
2. Bahawa hati orang Yahudi lebih keras daripada batu.
3. Sungai dan mata air keluar daripada batu.
4. Allah memberi ingatan kepada rasululah agar tidak perlu mengharapkan Yahudi beriman kerana mereka telah membaca kita dan memahaminya tetapi masih mengengkarinya


Jawapan Persoalan terdahulu:

Berkenaan soalan daurah terdahulu :

Hadis tersebut adalah seperti berikut:

‏ ‏أبي هريرة ‏ ‏قال ‏ ‏قال رسول الله ‏ ‏صلى الله عليه وسلم ‏ ‏صلوا في ‏ ‏مرابض ‏ ‏الغنم ولا تصلوا في ‏ ‏أعطان ‏ ‏الإبل
Daripada Abu Hurairah meriwayatkan bahawa Rasululah saw telah bersabda: "Bersolatlah kamu di kandang kambing dan jangan bersolat di kandang unta"
(Sunan Tarmizi)

Mengenai hadis solat di kandang kambing, terdapat hadis yang menyebutkan mengenainya seperti berikut:

عَنْ أَنَسٍ قَالَ كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يُصَلِّي قَبْلَ أَنْ يُبْنَى الْمَسْجِدُ فِي مَرَابِضِ الْغَنَمِ

Daripada Anas beliau berkata : Dulu Rasulullah s.a.w bersembahyang di kandang kambing sebelum dibina masjid.
(Riwayat Al-Bukhari)
Berkata As-Syaukani dalam Nailul Authar: Hadis tersebut menunjukkan keharusan solat di kandang kambing dan keharaman solat di kandang unta.
Imam Malik pernah ditanya tentang hukum solat di kandang unta. Katanya : "Tidak boleh!". Lalu dikatakan kepadanya, seadainya dihamparkan baju?Katanya: "Tetap tidak boleh!".
Merujuk kepada pandangan beberapa sahabat, tujuan surahan dan larangan Rasulullah tersebut adalah kerana perbedaan sifat najis kambing dan unta. Najis kambing yang bulat dan tidak cemar berbeza dengan najis unta yang fizikalnya bertaburan dan cemar.
قال الشوكاني في النيل : والحديث يدل على جواز الصلاة في مرابض الغنم وعلى تحريمها في معاطن الإبل , وإليه ذهب أحمد بن حنبل فقال لا تصح بحال , وقال من صلى في عطن إبل أعاد أبدا . وسئل مالك عمن لا يجد إلا عطن إبل قال لا يصلي فيه , قيل فإن بسط عليه ثوبا قال لا : وقال ابن حزم : لا تحل في عطن إبل , وذهب الجمهور إلى حمل النهي على الكراهة مع عدم النجاسة وعلى التحريم مع وجودها , وهذا إنما يتم على القول بأن علة النهي هي النجاسة وذلك متوقف على نجاسة أبوال الإبل وأزبالها , وقد عرفت ما قدمنا فيه . ولو سلمنا النجاسة فيه لم يصح جعلها علة لأن العلة لو كانت النجاسة لما افترق الحال بين أعطانها وبين مرابض الغنم إذ لا قائل بالفرق بين أرواث كل من الجنسين وأبوالها كما قال العراقي . وأيضا قد قيل إن حكمة النهي , ما فيها من النفور فربما نفرت وهو في الصلاة فتؤدي إلى قطعها , أو أذى يحصل له منها أو تشوش الخاطر الملهي عن الخشوع في الصلاة . وبهذا علل النهي أصحاب الشافعي وأصحاب مالك وعلى هذا فيفرق بين كون الإبل في معاطنها وبين غيبتها عنها إذ يؤمن نفورها حينئذ : ويرشد إلى صحة هذا حديث ابن مغفل عند أحمد بإسناد صحيح بلفظ : لا تصلوا في أعطان الإبل فإنها خلقت من الجن ألا ترون إلى عيونها وهيئتها إذا نفرت . وقد يحتمل أن علة النهي أن يجاء بها إلى معاطنها بعد شروعه في الصلاة فيقطعها أو يستمر فيها مع شغل خاطره : وقيل لأن الراعي يبول بينها . وقيل الحكمة في النهي كونها خلقت من الشياطين , ويدل على هذا أيضا حديث ابن مغفل السابق وكذا عند النسائي من حديثه وعند أبي داود من حديث البراء وعند ابن ماجه بإسناد صحيح من حديث أبي هريرة إذا عرفت هذا الاختلاف في العلة تبين لك أن الحق الوقوف على مقتضى النهي وهو التحريم كما ذهب إليه أحمد والظاهرية . وأما الأمر بالصلاة في مرابض الغنم فأمر إباحة ليس للوجوب . قال العراقي اتفاقا وإنما نبه صلى الله عليه وسلم على ذلك لئلا يظن أن حكمها حكم الإبل أو أنه أخرج على جواب السائل حين سأله عن الأمرين فأجاب في الإبل بالمنع وفي الغنم بالإذن . وأما الترغيب المذكور في الأحاديث بلفظ فإنها بركة فهو إنما ذكر لقصد تبعيدها عن حكم الإبل كما وصف أصحاب الإبل بالغلظ والقسوة ووصف أصحاب الغنم بالسكينة انتهى .
Isu yang dibincangkan:
En. Suradi menimbulkan persoalan mengenai sebuah Hadis:
Maksudnya: Semua anak Adam binasa, kecuali yang beriman, Semua orang beriman binasa kecuali yang beramal soleh, semua yang beramal soleh binasa kecuali yang ikhlas.
(Persoalannya: Apakah maksud "binasa" di sini?)
Ust Kamaruddin mengulas dengan membawa firman Allah SWT mengenai sumpah setia Iblis sebagaimana dalam surah Al-Hijr Ayat 39-40:
Maksudnya:Iblis berkata: "Ya Tuhanku, oleh sebab Engkau Telah memutuskan bahwa Aku sesat, pasti Aku akan menjadikan mereka memandang baik (perbuatan ma'siat) di muka bumi, dan pasti Aku akan menyesatkan mereka semuanya, kecuali hamba-hamba Engkau yang mukhlis di antara mereka".
Berdasarkan ayat diatas, orang ikhlas sahaja yang selamat daripada tipudaya syaitan. Oleh itu kebinasaan yang dimaksudkan dalam hadis di atas adalah menjadi mangsa perdaya iblis dan syaitan. Wallahu a'lam.

0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP