CARI KANDUNGAN BLOG

Abu Al-Khattab Umar bin Dahyah

November 2, 2017

Imam In Kathir menyebut tentang Ibn Dahyah ini dalam Al-Bidayah Wan Nihayah, bahawa  Al-Hafidz Ibn Hajar menceritakan satu kisah mengeni pembohongannya:

Sesungguhnya dia sangan banyak berdusta. Banyak mencelak imam-iimam salaf dan ulamanya. sangat keji lidahnya, bodoh , sangat takbbur, sedikit pengamatan dalam agama.

sebuah cerita daripada Ali bin Al-Husain Abu Al-Ala' Asfahani:

Ibn Dahyah telah datang ke Asfahan dan bertemu bapaku.Lalu bapaku memuliakannya.Dia menghadiahkan sebuah sejadah yang kononnya digunakan untuk solat dalam kaabah. Temberangnya itu pecah kemduiannya bila seorang peniaga kaion sejadah datang bertemui bapanya dan menceritakan bahawa Ibn Dahyah telah membeli daripadanya sejadah beberapa hari yang lalu. Bila dibawa keluar sejadah itu, peniaga itu pun mengakui bahawa itulah sejadahnya.

Kerana orang seperti ini kepalsuan tersebar dalam masyarakat. Orang yang telah dinilai oleh para ulama sebagai pendusta pada zamannya. Orang seperti ada dan tercetak pada masa lalu. Demikian akan ada dan tersu dicetak sebagai cabaran kebenaran spanjang zaman.

Berhati-hatilah berdepaqn dengan cerita-cerita. Saringlah dan pilihlah . carilah kebenaran daripada ahli periwayatan.


0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP