CARI KANDUNGAN BLOG

AJAKAN MENYAMAKAN HAK WANITA DAN LELAKI DALAM PUSAKA.

March 2, 2019

dR. sA'ADUDDIN aL-hILALI, Pennyarah Feqah Muqaranah Universiti Al-Azhar,menarik perhatian agar membezakan antara masalah feqah yang berkaitan hak-hak dengan masalah berkaitan dengan kewajipan.  Hukum feqah yang membabitkan hak-hak orang perlu berubah dengan berubahnya zaman, tempat dan keadaan. Ia tidak seperti hukum fekah yang berkaitan dengan kewajipan agama.


Dr Saaduddin Alhilali

Contoh masalah berkaitan hak-hak adalah seperti harta pusaka. Masalah berkaitan kewajipan adalah seperti solat puasa dan ibadat-ibadat lainya.

Beliau telah meberi fatwa yang syaz agar hak pusaka disamakan antara lelaki dan perempuan kerana zaman dan keadaan sudah berubah. Wanita zaman kini tak lagi macam dulu. Wanita sudah jadi ketua rumahtanggan, mananggung nafqah keluarga dan ini tidka macam zaman lampau. Kerana itu, lalaki dna wanita patut dapat sama banyak. Bukan macam ditetapkan dalam Quran. Lelaki dan 2 bahagian dan perempuan satu bahagian.

Bolehkah fatwa ini diterima?

Dr. Husamuddin Ufanah mengulas dan mengkritik pendapat-pendapat Dr. Sa'dudin Al-Hilali . Ini bukan satu-satunya perkataanya yang janggal didengar. Katanya, sebelum ini sudah ada. Beliau pernah membandingkan Presiden Mesir sebelum ini sebagai Musa dan Menteri luarnya sebagai Harun. Melampau...

Beliau menolak hadis dan menyeru agar berpegang dengan Quran smeata-mata. Beliau ajak penggabungan tiga agama samawi iaitu ISlam, Yahudi dan Kristian. Dia juga menyeru agar Sunni dan Syiah bergabung dna bersatu.

Dia juga Tur Sina lebih mulia daripada Makkah dan menyeru berhaji di sana. Masya Allah!

Soal perbezaan  bahagian mirath antara lelaki dan perempuan ini merupakan Tsawabuit Agama Islam. Nas jelas ada dalam Quran. Nak kata apa lagi?



0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP