CARI KANDUNGAN BLOG

BELI TANAH KENA BAYAR ZAKAT?

March 2, 2019

Saya ada banyak duit simpanan. Ada kawan tawarkan, laburlah dalam saham mana-mana syarikat yang boleh menguntungkan. Saya buat keputusan beli tanah. Tanah ni kalau beli hari ini, lima tahun mendatang, kalau jual balik sudah untung. Banyak untungnya. Beli 50 ribu. Nanti lima tahun lagi jual dan jadi 150 ribu. Silap-silap, beli hari ini, esok lusa jual balik dapat untung sekaliganda. Inilah namanya perniagaan hartanah. Ruumah pun macam tulah.

Beli tanah atau rumah kemduian simpan cukup satu haul, kena bauar zakat tak? Ini persoalan yang mahu diterjah kali ini. 

Dr. Husamuddin Ufanah menjawab dalam Yasaloonak terhadap masalah ini.

Katanya, niat masa beli akan menentukan duduknya aset itu. Ia menjadi pembelian untuk pemilikan atau satu perniagaan. Jika perniagaan, ia hendaklah dibayar zakat.

Dalam masalah ini niat akan menentukan.

Jika ragu-ragu, beli tanah untuk jual buat prniagaan atau buat guna sendiri, maka keraguan itu menyebabkan zakat tak wajib. Walau keraguan itu sedikit sahaja. Kayakan 1 peratus sahaja. 99 peratus lagi nak jual. Syeikh Othaimin menjawab dalam majmu' fatwanya.

Tumpuan sekarang adalah perniagaan. Kalau urusan jual beli tanah itu untuk perniagaan, kenalah bayar zakat. Tapi kalau tujuan untuk guna tak payah. Termasuk juga kalau beli sebagai satu bentuk simpanan. Cara orang sekarang. Duit ada 50 ribu. Beli dengan niat buat simpanan. Alang-alang simpan duit dalam bank 50 ribu, bukan banyak mana boleh unytung. Beli tanah, nanti kalau berlaku kecemasan, juallah. Misalnya sakit, anak nak mengaji, nak buat modal berniaga dan sebagainya. Semua itu tidak dikira berniaga. Ia dikira bukan satu perniagaan.

Namun, satu hal perlu dingat. Jika senariaonya adalah niat beli tanah untuk lari daripada zakat simpanan, maka dia dia wajib bayar zakat bagi tanah yang dibeli itu. Cubaan untuk lari dari zakat wang simpanan dengan beli tanah adalah keji. Syarak tidka menghormati tujuan buruk itu dan ornag itu tetap wajib zakat.

Riwayat dalam Hadis Bukhari, nabi SAW menyebut:


وَلَا يُجْمَعُ بَيْنَ مُتَفَرِّقٍ،وَلَا يُفَرَّقُ بَيْنَ مُجْتَمِعٍ خَشْيَةَ الصَّدَقَةِ
Rujuk selebihnya dalam : Yasaloonak

0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP