CARI KANDUNGAN BLOG

PAHALA BERGANDA

March 19, 2019


عَنْ أَبِي مُوسى رضي الله عنه أَنَّ رَسُولَ اللّهِ صلى الله عليه وسلم قَالَ: "ثَلاَثَةٌ يُؤْتَوْنَ أَجْرَهُمْ مَرَّتَيْنِ: رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ الكتاب آمَنَ بِنَبِيِّهِ وَأَدْرَكَ النَّبِيَّ فَآمَنَ بِهِ وَاتَّبَعَهُ وَصَدَّقَهُ، فَلَهُ أَجْرَانِ، وَعَبْدٌ مَمْلُوكٌ أَدَّى حَقَّ الله تَعَالَى وَحَقَّ سَيِّدِهِ، فَلَهُ أَجْرَانِ، وَرَجُلٌ كَانَتْ لَهُ أَمَةٌ فَغَذَاهَا فَأَحْسَنَ غِذَاءَهَا. ثُمَّ أَدَّبَهَا فَأَحْسَنَ أَدَبَهَا. ثُمَّ أَعْتَقَهَا وَتَزَوَّجَهَا، فَلَهُ أَجْرَانِ"


FAEDAH HADIS:

1) Ahli Kitab yang beriman dengan nabinya, kemudian beriman dengan nabi Muhamamd SAW, baginya daua pahala. Satu pahala kerana beriman dengan nabinya dan dia juga akan dapat pahala lain setelah dia beriman dengan nabi Muhammad SAW.

Menurut Al-Kirmani, kelebihan ini khusus bagi Ahli Kitab yang hidup zaman nabi Muhamamd SAW kerana setelah nabi SAW wafat, nabi mereka hanya nabi Muhamamd Saw. 

Namun, Ibn Hajar dalam Fathul Bari mengatakan bahaw kelebihan tersebut berterusan sehinggalah zaman kini. dengan kata lain, mana-mana ahli kitab yang masuk Islam pada zaman sesudah kewafatan nabi SAW, bagi mereka juga dua pahala yang dijanjikan.

Kelebihan ini tidak termasuk bagi kalangan ahli kitab yang tidak beriman dengan nabinya sendiri. Kemudian dia beriman dengan nabi Muhamamd SAW.

Al-Qurtubi menyebitkan dalam kitabnya Al-Mufhim(1/369), bagi golongan ahli kitab yang beriktikad tuhan selain Allah sebagaimana pegangan kristian hari ini, lalu mereka masuk Islam, tiadalah bagi mereka pahala beriman dengan nabi mereka.

2) Hamba perlu beribadat kepada Allah dan ibadatnya itu tidak menjadi alasan untuknya mengabaikan tuannya.

3) Kelebihan sesorang yang memerdekakan hambanya lalu mengahwininya.

0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP