CARI KANDUNGAN BLOG

HADIS PALSU-UCAPAN TAHNIAH KEDATANGAN BULAN REJAB

March 8, 2019

Hari ini satu Rejab. Tersebarlah dalam media sosial yang dikatakan hadis.

من يبارك الناس بهذا الشهر الفضيل – يعني رجب- يحرم عليه النار


" Siapa yang beritakan ketibaan bulan ini (rejab) kepada orang, haram atasnya neraka"

Nanti bila tiba bulan Ramadhan, dibawa hadis yang sama juga. Cuma tukar nama bulan. Siapa beritahu orang ketibaan Ramadhan, haram atasnya neraka!

Kemudian, bila tiba bulan Rabiul Awal, bulan orang sambut maulid, dibawa pula hadis ini. Tukar nama bulan pula. Siapa beritahu orang ketibaan bulan Rabiul Awal, haram neraka atasnya.

Semua lafaz-lafaz yang berbeza ini telah dinilai palsu oleh ulama. Tiada dalam kitab-kitab hadis pun tak ada sebut hadis ini.

Ibn Hajar Al-Asqolani menulis sebuah kitab bertajuk : Tabyinul 'Ajab Fi Fadhli Rejab". Beliau menyebut di dalamnya:

 لم يرد في فضل شهر رجب، ولا في صيامه ، ولا في صيام شيء منه معين، ولا في قيام ليلة مخصوصة فيه.. حديث صحيح يصلح للحجة،وقد سبقني إلى الجزم بذلك الإمام أبو إسماعيل الهروي الحافظ، رويناه عنه بإسناد صحيح، وكذلك رويناه عن غيره

" Tidak pernah datang satu hadis pun yang saheh dan boleh dibuat hujjah mengenai kelebihan bulan Rejab, puasa padanya atau qiam pada malam-malamnya. Kesimpulan ini telah pun dibuat sebelum ini oleh Imam Al-hafiz Abu Isma'il Al-Harawi yang telah kami riwayatkan kata-katanya dengan sanad yang saheh sepertimana telah kami riwayatkan perkataan (mengenainya dari ulama-ulama) yang lain juga".
 
Bahkan, Ibn Qayyim Al-Jauziyyah dalam kitabnya Al-Manarul Munif menyebutkan dengan lebih tegas. Katanya:


كل حديث في ذكر صيام رجب وصلاة بعض الليالي فيه فهو كذب مفترى
 
 
"Semua hadis yang menyebut tentang kelebihan puasa bulan Rejab, solat pada malam-malamnya yang tertentu adalah dusta yang direka-reka".


0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP