CARI KANDUNGAN BLOG

PEMBOHONGAN SYIAH: MU'WIYAH MEMBUAT SUNNAH LAKNAT KEPADA ALI ATAS MIMBAR

March 7, 2019

Kononnya, pada zaman pemerintahan Mu'awiyah, khutbah-khutbah atas mimbar diselitkan laknatan atas Saidina Ali bin Abu Talib. Mu'awiyahlah orang yang membuat sunnat itu dan ia dikuti oleh para gabenornya di daerah-daerah. Selama hampir 50 tahun Sunnah itu berlanjut sehinggalah dimansukhkan pada zaman Umar bin Abdul Aziz.

Ini pendapatku sebelum baca nukilan para ulama untuk menjawabnya. Betapapun cerita ini ditulis dalam beberapa buku sejarah, aku kurang yakin dengan kebenarannya. Fikiran warasku dalam menilai riwayat sejarah tidak dapat menerimanya.

1) Pada zaman Mu'awiyah menjadi pemerintah, banyak sahabat yang masih hidup. Jika MU'awiyah mencela dan melaknat Ali secara terbuka atas membar, masakan para sahabat nabi boleh berdiam diri. Generasi sahabat sudah teruji dengan mehnah dan mereka tidka takut apapun. Jika perkara itu mungkar, mereka akan tentang. Melaknat Ali bin Abi Talib bukan maksiat kecil. Ia perkara besar. 

2) Kita pun tahu bahawa pada zaman Mu'awiyah, dialah pertama sekali pemerintah Islam yang bina armada laut menyerang negeri-negeri jajahan Romawi termasuk kepulaun Cyprus. Antara yang ikut serta sahabat nabi. Kalau demikian buruknya perangai Mu'awiyah, bagaimana mereka boleh berdiam diri dan memberi sokongan kepada misi dan visi Mu'awiyah?

Cerita ini rekaan golongan yang hidup mereka berujikan laknat. Lihatlah bagaimana puak Syiah melaknat Abu Bakar, Umar, Aisyah dan Hafsah. Pada perkiraan mereka, laknat ini perkara biasa. Mereka biasa buat dan ornag lain pun biasa buat. Kerana mereka jenis kaum pelaknat, mereka rasa tidaklah pelik untuk mengatakan Mu'awiyah melaknat Ali atas membar!

Siapa yang percaya cerita dunggu ini, memang otaknya sudah hilang fungsi.


0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP