CARI KANDUNGAN BLOG

DAURAH 171

April 6, 2010

TARIKH: 06 / 04/2010
MUKA SURAT : 171
SURAH AL-A'RAF: AYAT

PENGERUSI                     : EN.SURADI
ULASAN TAJWEED       :UST MOHD SHAHRAN IBRAHIM
TERJEMAHAN                : TN HJ YUSUF
TAFSEER                          : UST KAMA

ULASAN DAN PERSOALAN

1) SHAMSUDDIN JUNAIDDI 

 Apakah ada nabi/rasul  yang diutuskan serentak pada satu masa?


Ust Kama:Ada nabi yang diutuskan serentak pada satu zaman dan untuk kaum berlainan seperti nabi Ibrahim dan nabi Lut. Ada yang diutuskan sezaman untuk satu kaumyang sama seperti nabi Musa dan Harun.

2) UST NASIR

a) Seseorang yang memberi salam kali pertama  kemudian terbatal wudhu' adalah sah solatnya. Manakala dia melanjutkan dengan salam kedua selepas batal wudhu' itu dikira batal solatnya.Kenapa ?

Ust Kama: Seseorang itu dikira selesai solat dengan salam pertama. Justeru, jika diaterbatal wudhu' ia tidak menjeaskan solatnya kerana dia telah menyempurnakan solatnya  dengan memberi salam pertama. Namun, jika seseorang itu masih melanjutkan salam kedua, dia dikira masih dalam solat kerana salam kedua adalah perkara sunat dalam solat.Jika dia terbatal wudhu' tetapi masih memberi salam kedua, bermakna dia mengerjakan solat dalam keadaan berhadas. Tentu sekali solat dalam keadaan berhadas tidak sah!


b) Doa dikatakan boleh menunda Qadha. Apabila seorang bernazar untuk melakukan sesuatu, lalu Allah menunda Qadhanya dengan sebab nazar itu, apakah dalam situasi ini nazar sama seperti doa?




3) HJ. JAAFAR


Apakah hukum jual dengan dua harga yang berbeza. Satu harga belian cash dan satu harga tangguh. Tidakkah harganya lebih itu menjadi riba?


4) SURADI

a) Apakah hukumnya seorang imam berdoa sembahyang menggunakan gantinama diri sahaja dan tidak merujuk kepada gantinama 'kami' bagi mewakili makmum yang ramai?

Ust Kama: Imam tersebut tidak beradab.


b) Sebuah hadis yang bermaksud puasa adalah ibadat untu Allah dan Allah yang mengganjarinya. Apakah maksud hadis tersebut?

Ust kama: Puasa adalah ibadat yang istimewa. Sesuatu ibadat yang lain adalah diganjari antara 10 amsal sehingga 700.Tetapi puasa tidak begitu. Ia mungkin kurang daripada 10 amsal, hatta tiada apa-apa ganjaran dan mungkin melebihi 700 pahala. Allah menentukan berdasarkan kualitinya.




0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP