CARI KANDUNGAN BLOG

DAURAH 175

April 14, 2010

TARIKH: 14 / 04/2010
MUKA SURAT :174
SURAH AL-A'RAF: AYAT 179-187

PENGERUSI                     : EN.SURADI
ULASAN TAJWEED        :UST MAT ISA SAUD -hukum Qalqalah
TERJEMAHAN                : TN HJ YUSUF
TAFSEER                          : UST KAMA

ULASAN TAMBAHAN DAN PERSOALA



1) SYAMSUDDIN FRANK

a) Apakah kaitan antara Qarin dan manusia?

Ust Kama: Qarin adalah syaitan yang dilahirkan bersama manusia dan sentiasa berusaha menggelincir manusia.

b) Apakah pandangan Islam tentang kewujudan dinasour?

Ust Kama: Ia merupakan satu perkara yang terbuka kepada kajian ilmiah dan tiada nas Islam yang boleh difahami menafikan kemungkinan wujudnya.

2) AHMAD DAUD

Siapakah ummat Muhammad? Apakah kalangan yang tidak sampai dakwah kepada mereka pada zaman sesudahnya termasuk dalam kalangan ummat Muhammad?

Ust Kama: Ummat Muhamamd adalah semua manusia dan jin yang hidup di atas muka bumi pada zamannya dan sesudah wafatnya sehingga hari kiamat. Ummat nabi Muhamamd sama ada yang beriman dengannya atau yang tidak beriman dengannya. Hal ini samalah dengan ummat nabi-nabi terdahulu seperti ummat nabi Nuh, nabi Hud, Soleh, Syuaib, Musa dan selai mereka.  Kalangan mereka ada yang beriman dan kalangan mereka ada yang kufur dengan dakwah nabi-nabi tersebut. 

Bagi mereka yang tidak sampai dakwah kepada mereka, mereka dipanggil sebagai ahlil fatrah. Mereka tidak diazab dengan sebab kejahilan mereka.


3) UST WAN HELMI

Siapa yang tahu tentang pembuktian ilmu dan sains tentang jumlah tulang rusuk manusia lelaki?

Rujuk:
Islamweb
Islamonline


4)SURADI

a) Apakah hukumnya menemui bomoh untuk bertanya tentang sesuatu barang hilang?

Ust Kama: Maksud hadis, "siapa yang mendatangi kahin lalu percaya dengannya maka sesungguhnya dia telah kufur dengan apa yang aku bawa" adalah cuykup menjadi amaran kepada kita supaya menjauhi kebiasaan menemui tukang tuduh ini.

b) Dikatakan bahawa bayi mati kecil akan didatangkan kepada rasul untuk menguji keimanannya bagi menetukan syurga atau neraka pada hari akhirat. Siapakah rasul tersebut?

Ust Kama: Wallahu a'lam tentang siapa rasul itu. Kadang-kadang istilah rasul merujuk kepada malaikat yang membawa wahyu Allah.

5) UST WAN HELMI

Menjelaskan tentang iradat Allah yang terbahagi kepada 2 iaitu:

a) Iradat kauniyyah yang merupakan kehendak azali Allah yang tersimpan dalam ilmunya.Sesuatu akan berlaku sepertinya kehendaNya itu. Tidak dapat tidak.

b) Iradat Syariyyah yang merupakan kehendaklah Allah berdasarkan tuntutan syariat dan tidak semestinya berlaku sebagaimana yang diperintahkaNya.




Rujuk : Multaqa Ahli Tafsir

0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP