CARI KANDUNGAN BLOG

DAURAH 178

April 21, 2010


TARIKH: 21/ 04/2010
MUKA SURAT :178
SURAH AL-ANFAL: AYAT 9-16

PENGERUSI                     : EN.SURADI
ULASAN TAJWEED        : UST KAMARUDIN RAMLI
TERJEMAHAN                : TN HJ YUSUF
TAFSEER                          : UST KAMA

ULASAN TAMBAHAN DAN PERSOALAN

1) SABARUDDIN

Bagaimanakah jikalau tawanan wanita sedikit sedangkan tentera ramai. Apakah tidak nanti tentera berebut dan bergaduh sesama sendiri?

Ust Kama: Pembahagian tawanan tersebut diputuskan oleh ulil amri.

2)MOMOH

Ketika malaikat datang membantu nabi dan tentera Islam dalam perang Badar, bagaimanakah rupa mereka?
Ust Kama: Mereka menjelma dalam rupa manusia. Bukan sekali malaikat menjelma dalam rupa manusia. Malaikat Jibrail selalu menjelma dalam rupa Dahyah Al-Kalbi.


3) MUDA AJAK


a) Ulasan tambahan: Ummat Islam hari ini tidak dibantu oleh Allah. Di Palastin, mereka sudah berjuang sekian lama tetapi di manakah bantuan Allah?


b) Ulasan Isu semasa: Kita perlu memelihara pemakanan agar hanya yang halal kita makan dan kita berikan kepada keluarga kita makan.



4) UST MAT ISA

Ulasan Tambah: Cerita perjuangan tentara Afghanistan. tentera Rusia melihat jumlah yang ramai di pihak tentera mujahidin. Kemungkinan Allah membantu mereka dengan turunnya malaikat.


5) SURADI


Apakah hikmahnya Allah menurunkan malaikat secara berperingkat (murfdifin)? Mengapa tidak diturunkan satu malaikat sahaja,bukankah cukup seorang untuk memusnahkan seluruh musyrikin tersebut?

Ust Kama: Mengapa Allah menurunkan malaikat bantuan dalam perang Badar secara berperingkat dan kenapa ramai tak seorang telah dijawab oleh Allah dalam firmanNya:

وَمَا جَعَلَهُ اللّهُ إِلاّ بُشْرَىَ وَلِتَطْمَئِنّ بِهِ قُلُوبُكُمْ

"Dan tidaklah Allah menjadikannya (pengiriman malaikat secara murdifin) kecuali untuk menjadi khabar yang mengembirakan serta mententeramkan hati-hati kamu".



0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP