CARI KANDUNGAN BLOG

DAURAH 183

May 4, 2010

TARIKH: 04/ 05/2010
MUKA SURAT :183
SURAH AL-A'RAF: AYAT46-52

PENGERUSI                     : EN.SURADI
ULASAN TAJWEED        : UST MAT ISA
TERJEMAHAN                : TN HJ YUSUF
TAFSEER                          : UST KAMA

ULASAN TAMBAHAN DAN PERSOALAN

1) MUDA AJAK

a) Ulasan Tambahan: Ayat 46-Perpecahan antara ummat Islam serata dunia menyebabkan Islam menjadi lemah. 

b) Persoalan: Ketika bertembung antara tuntutan haji dengan tuntutan jihad fi sabilillah yang mendesak sumbangan ummat, manakah yang patut diutamakan?

2) SURADI

a) Apakah asal usul mazhab Wahabi?

Ust Kama:

- Wahabi bukan sebuah mazhab. Untuk dinamakan mazhab, sesuatu kumpulan itu, antara lain  perlu mempunyai kaedah istimbat hukum dan pandangan-padangan fekah. Wahabi tidak punya ciri ini. Malah mazhab yang banyak digunakan oleh golongan wahabi adalah mazhab Hambali.

-Ia adalah sebuah gerakan yang dilancarkan pada mulanya oleh Syeikh Muhammad bin Abd Wahab dari daerah Najd di Arab Saudi pada zaman kejatuhan Khilafah Othmaniyyah. Gerakan itu adalah gerakan tajdid untuk membersihkan bumi Arab daripada bid'ah dan kesyirikan yang berleluasa seperti pemujaan keterlaluan kepada perkuburan dan campur aduk ajaran yang memasukkan bid'ah dalam ibadat dan akidah.

-Pada mulanya gerakan ini dinamakan gerakan muwahhidun. Namun kebelakangannya ia dikenali sebagai WAHABI. Ada pandangan mengatakan nama Wahabi adalah dibewrikan oleh penjajah kerana penjajah selalu menisbatkan sesuatu pertubuhan kepada pengasanya. Misalnya, mereka tidak menyebut undang-undang Islam sebagai 'Islamic Law' tetapi 'Muhammadan Law'.

b)Apakah maksud berkuasa/berkemampuan dalam melaksanakan ibadah haji?

Ust Kama: 'istito'ah' adalah subjektif. ia tidak punya standard tetap dan berubah mengikut keadaan, masa dan tempat. Pada hari ini, dalam koteks zaman moden yang memerlukan visa haji yang diberikan secara kouta mengikut negara, mendapat koata haji juga termasuk dalam makna istito'ah.

c) Kedapatan kalangan yang pergi haji mengupah orang untuk mengusungnya melakukan tawaf. Apakah ini tidak megurangkan pahala haji?

Ust kama: Beribadat adalah mengikut kemampuan. Jika tidak mampu melakukan tawaf sendiri, maka sah haji jika mengupah oranbg untuk mengusungnya/menolak kerusi rodanya. Apakah pahalanya kurang, wallahu a'lam. Apa yang penting, sah hajinya.


0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP