CARI KANDUNGAN BLOG

DAURAH 182

May 3, 2010

TARIKH: 03/ 05/2010
MUKA SURAT :182
SURAH AL-A'RAF: AYAT 41-45

PENGERUSI                     : EN.SURADI
ULASAN TAJWEED        : UST MAT SYAHRAN
TERJEMAHAN                : TN HJ YUSUF
TAFSEER                          : UST KAMA
ULASAN TAMBAHAN DAN PERSOALAN

1) HJ YUSUF

Bagaimanakah cara untuk mengenali ahli bait?
 
Ust Kama: Para ulama punya pandangan yang berbeza tentang maksud ahli bait Rasulullah. Kalangan mereka ada yang mengatakan ahli bait Rasululah ialah isteri-isterinya, zuriatnya dan kerabatnya daripada bani hasyim dan Abdul Mutalib. Ada yang mengatakan orang-orang Islam yang bertakwa, mereka adalah ahli baitnya. Ada juga mengatakan bahawa seluruh ummatnya adalah ahli baitnya.

Pendapat yang rajih adalah : Semua isterinya, zuriat-zuriatnya dan kerabatnya dari kalangan Bani Abdul Mutallib dan Bani Hasyim adalah ahli baitnya.Namun, untuk dinamakan ahli baitnya, hendaklah dari kalangan mereka yang bertakwa.



2) SURADI

Allah menyebutkan cara pembahagian harta ghanimah 1/5 daripadanya. Bagaimanakah pula dengan 4/5 lagi?

Ust Kama: 4/5 daripada ghanimah, Allah diamkan mengenai pembahagiannya. Maka, menurut pendapat ualama, ini menunjukkan bahawa Allah menyerahkan peersoalannya kepada imam. Jika imam mahu dia membahagi-bahagikan kepada tentera sebagaimana nabi lakukan dalam perang Badar. Jika imam mahu, dia menahannya daripada pembahagian atau membagikan kepada sebahagian tentera sebagaimana nabi lakukan dalam perang fathu Makkah dan perang Hunain.


3) MUDA BIN AJAK

Ulasan Tambahan: Pada malam ini kita membicarakan mengenai peperangan yang berlaku pada zaman Rasulullah SAW. Peperangan antara Islam dengan musuh ini berlanjutan sehingga ke zaman sekarang. Sekarang, satu bentuk peperangan yang merbahaya dan memakan banyak korban di kalangan muslimin adalah peperangan pemikiran.

Ust Kama: Sila tonton "The Arrivals".Klik 2 kali di atas paparan video untuk menonton siri-siri seterusnya.



0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP